Husk nå på at du må skrive til Siw, siw@epla.no, for å slette ordren. Om du ikke gjør det får du denne utgiften på toppen av det hele.
Husk nå på at du må skrive til Siw, siw@epla.no, for å slette ordren. Om du ikke gjør det får du denne utgiften på toppen av det hele.
Marianne: Ja, forbrukerne har sterke rettigheter i Norge - på godt og vondt.
Nå er det slik at private selgere (de som ikke har registrert foretak/driver næringsvirksomhet, altså de aller fleste eplaselgere) ikke har noen plikt til å følge angrerettsloven. Epla oppfordrer likevel alle selgere til å tilby kunden angrerett fordi det er vanskelig å skille mellom private og profesjonelle aktører på Epla. Dessuten er det selvsagt god kundeservice. Mange vil sikkert kvie seg for å handle spesielt klær og dyrere produkter på Epla dersom de ikke har angrerett.
Ingen tvil om at det koster litt for selgeren å måtte dekke portoutgiftene den ene veien dersom kunden angrer - ikke minst nå når Posten har skrudd opp portoprisene sine kraftig etter nyttår...
Dersom man selger klær og andre produkter som er "utsatt for angring", for å bruke et sånt uttrykk, bør man nok legge på prisene sine litt, ja... ellers blir det lite igjen for jobben.
Er det vanlig at man har krav på å få tilbake portopengene også?? Det trodde jeg ikke. Uansett, hvis noen retunerer hos meg, får kunden til bake pengene for produktet (ikke porto) Når jeg har fått tilbake produktet i posten.
Kunde betaler porto på returen ved angrerett. Vi som selgere taper portoen vi legger ut når vi sender pakken. Hvis jeg har fortstått det riktig...
Det er lovpålagt 14 dagers angrerett ved kjøp av internettvarer over 300 kr, men Epla oppfordrer på at vi er fleksible også på produkter under den summen og over 14 dager. God kundeservice, skaper fornøyde kunder som forhåpentligvis kommer tilbake.
Vi taper portoen, ja, men regelen fører antakelig til at fler tør å handle på nett fordi de vet at de kan returnere varene hvis de ikke er som forventet. Det er jo ikke alltid bildene viser helt riktig farge, f.eks.
Min erfaring er at det er sjelden varer blir returnert - etter noen hundre nettsalg har jeg vel opplevd én gang at kunden har benyttet angreretten.
Når man handler på nettet fra ulike butikker (Ellos, Nelly, elkjøp ol.) får man jo ikke portoen tilbake, og man må betale returen selv når man angrer kjøp. Er det annerledes med private salg?
Ikke fått noe i retur ennå, men ville nok skrevet i epost at de gjerne kunne returnere, men at de måtte stå for porto og returporto selv.
Greit å vite reglene på slike ting! :)
Bare for å rydde all tvil av veien: På angrerettskjemaet står det svart på hvitt:
"Hvis du (altså kunden) benytter deg av angreretten, skal du ha tilbake det du har betalt (alle kostnader som faktisk er belastet kunden, herunder porto, ekspedisjonsgebyr og postoppkravsgebyr), og selgeren skal ha tilbake varen.
Returkostnadene skal kunden betale selv, som nevnt flere ganger her.
:)
Jeg syns fremdeles det er rart at flere her kaller seg privat aktør når man har opprettet en nettbutikk jeg da :o) I mitt hode selger private gjennom finn.no eller små rubrikker i avisa. En nettbutikk er en butikk, og jeg som forbruker forventer kundeservice deretter... Jeg vil samtidig oppfordre alle til å ligge her med fullt navn, jeg blir veldig skeptisk til aktører her som ikke vil oppgi navnet sitt. (skeptisk = handler ikke)
Jeg har så langt hatt 660 salg og fått bare én vare i retur. Det var en barnekjole i silke - redesign sådan, og et sted på kjolen var silketrykket litt "utsklidd". Kunden syntes det var en feil og brukte dermed reklamasjonsretten: full refusjon av varekostnad, porto OG returporto. Av dette tapte jeg altså 70kr men lærte leksa: opplyse om alle små feil i produktbeskrivelsen :-) Jeg har nå en generell opplysning om at man må forvente små spor av tidligere liv på redesign og gjenbruk, og hvis det er større "feil" tar jeg nærbilde og skriver det slik at det ikke blir en overraskelse for kunden. Silketrykket var ikke min feil, og jeg kunne nektet og sagt hun måtte bare angre kjøpet (refusjon av varekostnad + porto men ikke returportoen), men jeg tror det er bedre å betale 35kr og få en fornøyd kunde som sier hun gjerne vender tilbake ved en senere anledning.
Når man driver nettbutikk må man belage seg på noen ekstrautgifter og på å strekke seg litt ekstra som en service. Gode tips for å hindre angring er å unngå overraskelser for kunden: - Opplys om mål og størrelser, spesielt på klær, men alle gjenstander. På bildet ser kanskje ting ut som om de er større eller mindre. Ta et bilde med et målbånd eller en fyrstikkeske, en blyant/annen kjent gjenstand, og skriv målene i teksten. - Still inn hvitbalansen på kameraet eller rediger bildene i etterkant slik at fargene ser mest mulig riktig ut i forhold til virkeligheten. Jeg ser mange bilder her inne med fargestikk, og man aner ikke om man kjøper noe rosa, lilla eller midt imellom... - ta bilder foran, bak fra siden - Opplys om evt ting som ikke kommer frem på bildene. - opplys om materialer og kvaliteter. Hadde jeg kjøpt noe som så ut som tre, også var det feks i plast ville jeg sikkert returnert det. - se opp for røyklukt. Hvis du røyker inne så vask eller luft tingene grundig. Jeg ville sendt tilbake sporenstreks hvis det stinket røyk.
Epla har link til angrerettskjema, last ned og print ut og send med pakken. Send også visittkort og en takk for handelen-lapp. Det skal være hyggelig og sikkert å handle håndlagd, og vi bør være flinke til å ta vare på kundene våre :-) Mange kunder vil nok oppfatte epla som én butikk, så vi har alle et ansvar om å ta godt vare på de som besøker oss. Én dårlig opplevelse kan føre til at de boikotter hele epla!
Lykke til :o)
Wow, Ingrid Riddervold... Det var så bra sagt! Det kunne ikke har vært bedre sagt, synes jeg! Jeg er rett og slett enig med deg! Tusen takk for det flotte innlegget og jeg, som mange andre, setter stor pris på det! Ha en flott dag! :)
Veldig fornuftig det du skriver her, Ingrid! Jeg har i allefall mye å lære ved å følge med her. Enig med deg i at vi må tenke Epla som en butikk og at alle går inn for å ha et godt kundeforhold.
Vennligst logg inn for å legge inn innlegg.