Når en kunde ønsker å bytte en vare i en annen str , hvordan gjør dere det med frakten som du betaler for å sende kunden en ny vare?
Når en kunde ønsker å bytte en vare i en annen str , hvordan gjør dere det med frakten som du betaler for å sende kunden en ny vare?
I følge angrerettloven ved nettsalg har kunden full angrerett i 14 dager uansett begrunnelse, og skal få refundert kostnadene til vare + porto. Returporto må kunden dekke selv, med mindre det er snakk om en reklamasjon/ødelagt vare og slikt.
Hvis kunden vil bytte til ny vare ville jeg sett an portokostnadene. 20kr ville jeg spandert, men er det feks 67 hadde jeg sikkert sendt en ny paypal-request på beløpet.
Sitter og finleser Angrerettloven, og oppdaget plutselig (og veldig overrasket!) at det faktisk er selger som skal dekke returkostnadene. Utdrag fra kapittel 4, paragraf 14: "Selgeren plikter å tilbakebetale det forbrukeren har betalt, samt eventuelt et beløp til dekning av returkostnader, senest 14 dager fra den dagen melding om bruk av angreretten er mottatt."
Bokklubben har lurt meg i alle år, jeg har måttet betale returkostnader selv når jeg har benyttet meg av angreretten...:/
Angrerettloven gjelder for øvrig kun når selger "opptrer i næringsvirksomhet", og da kun for varer der total sum (inkl. porto mm) er over 300 kr. Men hver og en kan jo selvsagt velge å tilby kunden å angre på kjøpet, som er service uavhengig av loven:)
Jeg vil tro det er paragraf 15 som gjelder for nettsalg.
§ 15. Gjennomføring av angreretten ved avtaler som er inngått ved annet fjernsalg enn telefonsalg
Ved bruk av angreretten faller partenes plikt til å oppfylle avtalen bort. Dersom noen av partene har oppfylt hele eller deler av avtalen skal det skje en tilbakeføring. Returkostnadene bæres av forbrukeren med mindre selgeren har misligholdt avtalen eller selgeren i henhold til avtalen har levert en erstatningsvare, fordi den bestilte varen ikke var tilgjengelig.
Forbrukeren skal tilbakeføre varen innen rimelig tid. Dette må gjøres selv om forbrukeren ikke har fått det han eller hun har krav på å få tilbakebetalt fra selgeren.
Er varen sendt gjennom posten eller en annen selvstendig fraktfører skal den sendes tilbake på samme måte eller leveres til selgeren. Dersom selgeren ikke har ordnet med hensiktsmessig returpakning gjelder bestemmelsen i fjerde ledd.
Er varen levert på annen måte, skal forbrukeren enten stille varen til selgerens rådighet for avhenting på det stedet den ble mottatt eller levere eller sende den til selgeren.
Selgeren plikter å tilbakebetale det forbrukeren har betalt innen 14 dager fra den dag selgeren mottar varen eller henteseddel eller varen er stilt til rådighet.
Forbrukeren plikter ikke å motta eller innløse en vare før den returneres til selgeren, men kan i stedet betale returkostnadene og be den som leverer varen om å returnere varen til selgeren.
Dersom forbrukeren har gitt melding til selgeren om at varen kan hentes i henhold til fjerde ledd og dette ikke skjer innen 3 måneder fra meldingen er mottatt, tilfaller den forbrukeren vederlagsfritt.
Du har helt rett, jeg trodde først at paragraf 14 også gjaldt nettsalg. Men det gjør den jo ikke, og da er det, som dere sier, forbrukeren som skal dekke returporto! Beklager feilinformasjonen, bra du var raskt ute og korrigerte!:)
Eg er svært glad for all informasjon eg får i dette fora. Vi vert usikre med ein gong det kjem ny info og sikre gjennom at ting vert korrigert. Eg som ikkje er glad i å læse paragrafar har stor nytte av dette!! Kva med 300 kr- regelen. Gjeld den for netthandel?
Grensen på 300 kr gjelder netthandel, ja.
Jeg har nettopp opplevd at en kunde Ikke er fornøyd med vare, og ønsker å benytte seg av angrerett. Dette gjaldt to ting, og et glass objekt kom tilbake med to skar som ikke var der da jeg sendte dem. Det ser ut som om de nesten er blitt banket mot noe, Total beløpet for begge tingene + frakt er under 300,- Da jeg var på ferie sendte kunden tingene i retur uten at jeg fikk pratet med henne. Har hun rett på refusjon av frakt, siden det er under 300,- og hva kan jeg gjøre ifht at varen kom skadet tilbake? Setter pris på raskt svar!
Les lov om angrerett paragraf 15 - iflg. den skal kunden betale returfrakt og returnere på samme måte som du har sendt varen. Når det gjelder skadet vare har jeg ikke funnet noe så langt, men kanskje du finner det
Men hva er da dette dere nevner med 300,- grensen da?
Vennligst logg inn for å legge inn innlegg.