Jeg har i årenes løp mailet litt med ulike eplaselgere med svært varierende resultat. Jeg burde (tydeligvis) ikke stikke nesen i andres saker, men av og til føler jeg for å komme med noen tips og råd til butikker her, til deres eget beste, av ulike grunner,(syns nå jeg ;-)).
Jeg skriver korte meldinger med glimt i øyet, smilemunner, og er generelt ganske forsiktig i min kontruktive "kritikk". Svarene jeg får da er fornærmede, eksplosive, hissige svar, med usaklige slag i min retning og personlige fornærmelser. "pass på deg selv", "ikke heng deg opp i unødvendige ting og kritiser meg for det, du er ikke noe bedre selv" osv. Enkelte har vært så sure at jeg har måttet le, type overrasket oisann-latter.
Mange her etterspør tilbakemelding og er dermed innstilt på å få høre det.
Jeg skjønner at det ikke er gøy å få meldinger som antyder at butikken din ikke er perfekt, og når man ikke har bedt om det kan det vel virke provoserende. Men hvordan bør man reagere?
Jeg har mailet mye med Etsy-selgere også, og der er pipen en helt annen. Kunden har alltid rett, og de er alltid veldig hyggelige, hjelpsomme og forståelsesfulle. De strekker seg en ekstra meter for å gjøre deg fornøyd.
Man bør tenke på at mennesker man møter kan være ens neste kunde, kan anbefale en videre, eller kanskje tilogmed være din neste arbeidsgiver! Man bør også lese meldingene med et åpent sinn, legge godvilje til og ta seg litt tid før man eksploderer i mailen tilbake.
Jeg er nå ferdig med (de få, tiltenkt hjelpsomme eller opplysende) mailene på epla og trekker meg stille tilbake fra kritikkfronten ;-)
(Det skal nevnes at når jeg ikke har hatt kritikk på hjertet har eplaselgerne vært veldig hyggelige og imøtekommende, og har fått god kontakt med mange av dere. :-))