Elisa: Fint om du tipser om hvilken pære + hvor de kan kjøpes. Jeg skal mekke lysboks i helga.... :)
Elisa: Fint om du tipser om hvilken pære + hvor de kan kjøpes. Jeg skal mekke lysboks i helga.... :)
Eg brukar også speil for å reflektere dagslys tilbake på gjenstanden når eg fotograferer i eit vindauge. I tillegg brukar eg sjølvutløysar og stativ. Då kan eg ha lang eksponeringstid og har også hendene fri til å vifte med spegelen til lyset treffer gjenstanden.
På Claes Ohlson har de sånne klips-lamper, så og si bare en pære med klips på, også slike som ikke er "røde" pærer, men mer som spot-pærer. De er jo mer blå i fargen slik at man ikke får det lampepreget.. Jeg tenkte jeg skulle prøve de.
De lysteltene på ebay så egentlig kjempefine ut!
Eg var ute og tok litt nye bilder i går, og kom på at eg kanskje kunne vise fram min veldig enkle lyskasse og korleis eg tar bildene mine. Eg har skrive eit innlegg om det her, hvis nokon er interessert.
Gode tips, Elisa! Nå nylig lagde jeg meg en reflektor av en plate + aluminiumsfolie, og den er helt super! Flytter litt rundt på den slik at den lyser opp slagskyggen på/bak produktet. Ministudio :-D
Simone, jeg tror dagslyspærer, speil og alu-folie er for hard kost for Swarovski'ene våre. Jeg har i hvert fall ikke klart å få dem ok ved hjelp av noe annet enn dagslys og "snillere" reflektorer (ikke fullt så blanke som speil og alu-folie). Og jeg kan love at jeg har prøvd!
Takk for tips Elisa. Den skal jeg lage.
Jepp, Mirjam, det er min erfaring også! Har prøvd dagslyslamper men de var ubrukelige. Grøss og gru! Nei, jeg holder meg til dagslys selv om det er litt stress og hoppe til når det er perfekte lysforhold. Men har funnet ut at for Swarovski krystaller og for såvidt også perler og halvedelsten så er det mitt favorittlys:) Dessverre er dagslys en mangelvare om vinteren hos meg og fra i november og til februar er det ikke nok dagslys her til å få gode bilder. Men da er det fint å bruke tiden på å lage nye kreasjoner..
Om vinteren kan jeg anbefale stativ og lang lukkertid. Typ 1 sekund. Og det må helst være kl 12 om formiddagen i lettskyet vær :-)
Eg fekk stativ til bursdagen av mannen min i år, så eg håpar på at det kan bli ok bilder i vinter også!
Vennligst logg inn for å legge inn innlegg.