Jeg er helt enig i at alle disse betegnelsene misbrukes og at de åpenbart tidvis settes uten at selgere kanskje vet helt forskjellen på retro og vintage eller hva som kvalifiserer til disse betegnelsene. Vi bruker selv mye stoffer helt tilbake fra 50-tallet. De stoffene som det ikke er åpenbart hvilken tidsepoke de er fra ( enten ved at man kjenner opphavet direkte eller de er så veldig 70-talls at man ikke kan ta feil:) kan det være vanskelig å stadfeste helt. Gjennom erfaring lærer man seg imidlrtid å kjenne igjen om tekstiler/klær er vintage eller bare i retro stil ( reproduksjon av tidligere epoke). Er man usikker kan man jo skrive dette - at man er usikker og hvorfor- både når det gjelder klær under "Mote" eller om stoffer man bruker i syprosjekter under "Håndlaget".
Kathrin i Grønn Såpe har et godt poeng i innlegget sitt om det å gjenkjenne tingene man har levd med. Jeg har bare nylig akseptert for meg selv at 80-tallet er vintage - for når Eplas regler kategoriserer alt over 20 år som vintage, må det være "stuereint" for selgere å forholde seg til det. Det beste må likevel være å oppgi eksakt alder hvis man fakisk vet denne.
Jeg ser poenget med denne type innlegg med jevne mellomrom som en slags "allmennopplysning", men det er jo ellers også lov til å ta kontakt direkte med andre selgere om man ser feil som er åpenbare eller om det er noen "gjengangere" som konsekvent har feil informasjon om produktene sine. Jeg har selv gjort dette og har bare erfaring med at dette blir svært godt mottatt. Da kommer det fram til riktig person istedet for å håpe at vedkommende selgere leser innleggene og føler seg truffet.