Oj, jeg fikk litt sjokk når jeg fikk regningen fra Epla denne mnd! Har ikke fått med meg at prisene har økt jeg...... Kan nok hende det blir takk for meg, for det skal litt til å få det til å lønne seg når provisjonen blir såpass høy.
Oj, jeg fikk litt sjokk når jeg fikk regningen fra Epla denne mnd! Har ikke fått med meg at prisene har økt jeg...... Kan nok hende det blir takk for meg, for det skal litt til å få det til å lønne seg når provisjonen blir såpass høy.
Jeg har bare en butikk ,men gått over på eplapluss. Tror de 49kr man betaler fast blir mindre enn 15%. Jeg tenker på Epla som en annonse plass å synes ikke at 49kr er så ille. Men om visninsgtallene fortsetter å stupe , søket ikke virker osv mye lenger nå så synes jeg ikke folk får den tjenesten man betaler for...
Vær obs på at fakturaen kan være feil, sjekk den nøye. Jeg har gått over til Epla Pluss, men ble trukket 15 % på én av ordrene - og 5 % på resten. Men det ble fort retta opp da jeg gjorde dem oppmerksomme på det.
Ja regningen ble plutselig MYE høyere med det nye systemet... Det var jo ikke så kjekt!
Vi fikk mail fra Epla i slutten av august med informasjon om de nye prisene, så da må jo hver enkelt regne ut hvilke prisplan som passer best for sin butikk. Jeg har gått over til EplaPluss og tenker som Lene at 49 kr er en grei månedspris å betale for å ha annonse på Epla. Da blir det bare trukket 5% og i tillegg betaler en bare 2 kr for lansering og relansering av produkter.
Ja har fått mail, så Epla har så klart alt sitt på den rene :) Ikke noe å si på det...
Men jeg er ikke så flink med tall, hvor mye må man selge for på en måned ca for at det skal lønne seg å gå over til EplaPluss?
Det er sikkert fint å selge håndarbeid her på epla, men ellers er det ikke like greit. Av en eller annen grunn har de tydeligvis bestemt seg for å ikke reklamere for noen av de andre avdelingene som epla faktisk består av. Dette betyr at vi betaler like mye som de som selger gjennom håndlaget-avdelingen, men ikke får halvparten så mye igjen for pengene. Det er faktisk svært få jeg har snakket med som vet at det er mulig å få kjøpt annet enn håndarbeid her på epla. Dette har jeg nå sett meg mektig lei av, så min butikk er nå stengt. At de nå skal kreve enda mer penger for å ikke gi noe mer tilbake er uaktuelt.
missM: Dersom du selger en kjole til 200 kr vil du nå betale 15% av dette i provisjon, altså vil du sitte igjen med 170 kr etter salget. Så kan man jo også trekke fra 2,50 (?) som det kostet å publisere kjolen. 167,5 blir det til slutt.
Med eplapluss vil regnestykket bli slik (dersom du bare selger den ene kjolen i løpet av måneden): 200 kr - 5% = 190 kr. Så trekker vi i fra månedsprisen på 49, da sitter du igjen med 141 kr. Minus publiseringen på 2 kr blir sluttresultatet 139 kr. For min del er det ikke hver måned jeg har salg, eller at jeg selger mer enn et plagg, så det blir en dyr løsning.
Nå er vi tre vintagebutikker fra epla (som jeg vet om) som har flyttet oss over på bloppis.no. Her betaler man 25 kr pr måned, ikke noe provisjon eller publiseringsgebyr. Du er velkommen etter!:-)
Alle avdelingene har sin egen forside der du selv kan lage lister og sende inn som forslag til forsider, slik vi gjør på Håndlaget. Det er nemlig VI Eplaselgere som lager forsidene og de store fine listene... bare å bruke tid på å lage lister, og sende forslaget med å hake av når du har laget liste.
Listelaging er en god måte å markedsføre seg på. Kommer din liste opp får du linken din på toppen. Det må være varierte varer innenfor avdelingen du lager liste i.
Det er jo flere avdelinger, men håndlaget står først på forsida, en MÅ jo nødvendigvis være der, rett og slett fordi den avdelingen er størst og VAR først da Epla åpnet.
Det er ellers kjempebillig å selge på Epla.
Butikker ganger prisen med 2,6-2,8 unntatt særtilfeller (men de skal betale ansatte og husleie med å selge varene vi leverer)
Galleriene tar 40-50%.
Skal du ha eget domene og nettbutikk må du ut med flere hundre i måneden + domene og betalingsordning.
Logisk nok vil de som tilrettelegger for oss ha lønn for jobben.
Selv om Epla akkurat NÅ er fryktelig dårlig og har masse dumme feilmeldinger og rare visninger og søk som bare er rot... så håper vi jo at det tar seg opp før julegavesalget begynner.
Jada, er fullstendig klar over at man kan promotere seg selv med lister osv, og det har jeg også gjort mange ganger. Poenget mitt er at når epla er i media er det bare håndarbeid-avdelingen som blir nevnt og promotert. Du kan si hva du vil, men det er ikke rettferdig ettersom vi betaler like mye alle sammen. Jeg har ikke sagt noe på at håndarbeid-avdelingen ligger på forsiden, så jeg vet ikke hvorfor du nevner det.
Og nei, det er ikke VELDIG billig å selge gjennom epla. Gallerier er ikke aktuelt for meg, så det har ikke noe med saken å gjøre. Jeg har åpnet butikk på etsy, de tar kun 3,5% i provisjon mot eplas 15%. Det koster 20 cent for hver publisering (for tiden ca 1,20 kr). I tillegg forbereder jeg utsalg gjennom bloppis.no som koster 25 kr pr måned, ikke noe mer. For meg som ikke selger hver måned er epla blitt for dyrt, sånn er det bare.
Jeg skjønner at det er lett å lovprise epla så lenge man selger håndlaget, men når du tenker deg om, hvor mange ganger har du lest om eplas øvrige avdelinger i media? Det er veldig trist ettersom det er veldig mye annet å få kjøpt her, men det hjelper jo lite når ingen vet om det.
Vennligst logg inn for å legge inn innlegg.