For de fleste dreier det seg om mindre penger enn et kafebesøk med kake og kaffe et par ganger i måneden.
For de fleste dreier det seg om mindre penger enn et kafebesøk med kake og kaffe et par ganger i måneden.
Lise, tror du virkelig at jeg kommer til å selge noe som helst hvis jeg setter opp prisene i butikken min? Det er en grense for mye folk er villig til å betale, selv for håndlaget. Beholder jeg prisene som de er eller går ned for å ha salg hver måned for å tjene inn den 50 lappen, så nærmer jeg meg å "gi ting bort", og det har du tidligere uttalt at også er feil mot alle dere som skal leve av dette. Det er dette som er mitt dilemma. Men det som egentlig er konklusjonen er at det er ikke liv laga for en butikk som min, var bare jeg som var treg med å oppfatte det selv.
Jeg har solgt litt fra gallerier og et par faste utsalgssteder. Ingen steder til under 35 % av salgssum. Noen har også forlangt 50 % (da har jeg takket nei). ut ifra dette og hva vi får på Epla så er Eplas nye system ikke dyrt. Vi kan ikke regne med å få reklame - kundetilstrømming og alt lagt opp for oss uten å betale noe for det. Går ikke butikken rundt så er det ikke Eplas skyld. Kommer nok til å nøye meg med en butikk selv om jeg oppgraderer og mener de nye prisene er helt ok.
Hm... 15% er ikke mye for dem som selger endel kanskje, og som har gode marginer. Jeg selger vintage, og her er marginene ofte små. Dessuten har antall salg på Epla sunket som en sten i det siste. Kan ikke skylde på prissettingen eller annet heller, for jeg selger som bare det på en annen side av samme modell. Da sitter jeg igjen med mer, fordi gebyrene er lavere. Nei, jeg bytter nok beite nå. Men ønsker de som holder ut lykke til, for jeg har kjøpt mange morsomme, fine og unike produkter her inne, og håper at disse flinke småselgerene overlever. Jeg frykter desverre det motsatte... og det vil være synd for Eplas del! Det var jo det som var så unikt og bra med dette konseptet.
Ja, salget på Epla har sunket som en sten, dette er det mange som erfarer. Og det vises også på ordrebekreftelsene (ved å se på ordrenummeret, og sammenlikne det med ordrenummeret fra forrige salg).
Jeg tok for meg de siste fire månedene, og sammenlikna med de samme fire månedene i fjor: Salget er nesten på prikken halvert. Så nei, det går ikke særlig hett for seg på Epla om dagen...
Jeg har og en markant nedgang fra i fjor. Mye av det skyldes kanskje en fin sommer, da mange koser seg ute i stedet for å sitte inne fremfor pc`n. Skal vi håpe på en høst med mye ruskevær slik at folk holder seg i hus og handler på nett igjen:)?
For de som selger mye og har erfaring fra -og med- andre måter å selge på (andre nettsteder, gallerier, stand i butikk etc) har nok ikke dette så altfor mye å si, men for oss småselgere som bare selger på nett kan det ha MYE å si. Selv har jeg vært i tenkeboksen en stund da mye av det jeg lager (hårpynt og småting) ikke lønte seg å selge her på Epla, og jeg har vært usikker på om jeg skulle gi Epla en sjanse til. Da nyheten om prisøkningen kom må jeg innrømme jeg ble veldig skuffet, og kjenner flere som har valgt å stenge butikken sin her som en følge av prisøkningen.
Hadde Epla valgt å sette opp prisen gradvis; med noen prosent ekstra nå og da tror jeg ikke så mange hadde reagert, og flere hadde valgt å bli. De gir ikke stort rom til seg selv for muligheten til å sette opp prisen senere heller. Om en enda større prisøkning kommer vil nok enda fler forsvinne.
Det er jo ikke sånn at om jeg legger ut et produkt til 1000 kr. og selger det, så får jeg 1000 kr. rett i lomma. Materialer koster, det tar tid å lage ting, og med Postens nye priser er gjerne litt av portoen lagt inn i prisen så ikke portoen skal virke avskrekkende på kunder, og PayPal skal ha noen kroner. Alt i alt føler jeg at jeg legger ned mye arbeid i noe som jeg knapt tjener noe på, og da er poenget med det -for meg- borte.
Når det kommer til påstander om at vi ikke får noe gratis, og at det koster å få reklamert for butikken er jeg jo enig, men jeg mener også at vi sitter med et ansvar selv for å få fram vår egen butikk. Tips venner og kjente, blogg om den, og gjør ditt for å gjøre butikken din kjent!
Jeg kommer til å holde på butikken min litt til, regne litt på det, men jeg har ingen produkter der nå. Og helt, helt ærlig tror jeg egentlig ikke jeg kommer til å fortsette på Epla, om de holder på prisøkningen.
15 % er altfor høyt. Epla er et nettsted. Man kan ikke sammenlikne provisjonen med det en fysisk butikk (eller et galleri) tar, hvor oppbevarer varene for deg, hvor de betaler dyrt for lokalet og hvor de i tillegg må ha flere ansatte tilstede for å betjene salget. Etsy tar 3,5 % - og det er en riktig pris. Jeg selger nesten bare fra Etsy nå... Synd, for det var bra på Epla før.
Me gjekk over til epla super, 300 kr måneden, ikkje noko meir avgifter, 1,50 for relansering. Om det lønner seg, nei trur ikkje det, men kva er vel 300 kr måneden så slepp ein tenka meir på det. Det er jo tross alt ikkje så mykje for å ha ein nettbutikk. Dessuten synes eg at epla har blitt flinkere til å promotere butikker og produkter i den siste tida både på FB, i Allers og Dilla. Altfor mykje sutring over Epla, det er tross alt opp til oss å ha ein attraktiv butikk og reklamere for oss sjøl.
Er helt enig med at 15% er for dyrt. Det er også en ganske stor økning. Jeg er her fremdeles fordi jeg ikke har noe annet sted å selge, men jeg kommer nok til å sette meg inn i etsy og se om jeg går over dit.
Vennligst logg inn for å legge inn innlegg.