De har gjort det med vilje, de mener det var forstyrrende for kundene.
De har gjort det med vilje, de mener det var forstyrrende for kundene.
Kim; ja, i forrige uke hadde Epla "håndlaget" i logoen sin. Nå står det bare Epla. Håndlaget er nå bare en ordinær fane/avdeling.
Personlig tolker jeg det som et signal på at Aller-gruppen satser på kommersialitet og økning av antall butikker (faste inntekter i form av månedspriser) framfor håndlaget, håndverk, kvalitet, originalitet og kunst.
Stemmer også ganske bra med den nye prismodellen, sånn jeg ser det.
Hvilken vei Epla skal gå er jo deres valg .. ikke mye man kan gjøre med det. For noen er denne utviklingen midt i blinken, og for andre er den alt annet enn det.
Hva kan være hensikten med å fjerne det svært synlige skillet mellom avdelingene?
En skulle tro de fleste kunder vil være interessert i å vite hvilken avdeling produktet ligger i: Kjøper de et skjerf som er strikket av selger, eller kjøper de et skjerf som er fabrikklaget i Kina? (Vel, vite er jo uansett en sannhet med modifikasjoner, siden det allerede ligger mye under håndlaget som er importert direkte fra AliExpress, eBay og de andre).
Nå skal det ikke bli like lett å rapportere produkter som ligger i feil avdeling heller, siden fargekoden er borte. Men: Avdeling finnes fremdeles i adressefeltet på hvert eneste produkt, så det er bare å bruke øynene.
Babyen som ble døpt Epla, har nå bare hodet så vidt over bakkenivå. Resten av kroppen er begravd. Idéen om å lage en portal for kjøp og salg av håndlaget i Norge, er nå noe som bare må virke som en virkelighetsfjern idé. Oppkjøpt av storkapitalen der det kun er pengene som rår.
Snart vil det ikke være annet enn Ali-varer å få kjøpt på Epla. Det ekte håndlagde kommer enten til å drukne, eller flytte ut.
Målløs
Da burde de jo egentlig informere kundene om dette - at epla ikke lenger har særlig fokus på at ting er håndlaget, slik at kundene er klar over det og ikke blir lurt.
Derfor presiserer/maser jeg opp til flere ganger på hvert produkt om at det er håndlaget. Hva som er håndlaget har jo vært usikkert ganske lenge pga alle kinavarene, og det er ikke blitt bedre nå.
Sånn jeg skjønner det må dette være et problem for dere som driver med smykker? Jeg vil påstå at det på svært mange produkter er lett å se på de er hjemmelagede eller ikke, men jeg skjønner at det kan være litt vanskeligere når det kommer til smykker. For min del utgjør det ingen forskjell om butikken min er merket med håndlaget eller ikke. Men dersom man selger kinaprodukter og tidlgere merket dem som håndlaget, vil det jo ikke utgjøre noen forskjell, kunden kunne allikevel bli lurt? Eller er det bare jeg som har misforstått?
Kanskje det er mindre misvisande no enn når det ser ut som at ting er handlaga og det ikkje er det? Det blir jo berre viktigare at me som driv butikkane får fram at me har unike og handlaga produkt. Ansvaret ligg vel tross alt hos oss og ikkje hos Epla?
Vet ikke om jeg har forstått deg rett - mener du at dine produkter ser så hjemmelaget ut at alle må forstå det. eller mener du at det er et fett om folk tror det er hjemmelaget eller ikke? Uansett så er det viktig at kunden vet hva de får. Jeg har lenge beundret noen produkter - lekkert håndlaget. Ble ganske skuffet da jeg etter lang tid oppdaget at det ikke var håndlaget men kunne kjøpes på div. utenlandske netthandler.Det forsvant rett ut av ønskelista mi. Ja kunden blir i mange tilfelle lurt men det er større sjanse for å bli lurt når det ikke er merket med noe (eller merket slik at man må være godt kjent og lete for å finne det)og vi har jo også blitt oppfordret til å rapportere når vi oppdager den slags feilinformasjon for at adm. skal kunne rydde opp i det til beste for kundene og for vår alles troverdighet. Løsningen er ikke å ta bort eller gjemme bort informasjonen.
En ting til Marthe. De søte tøflene og hårbåndene dine - nydelige ting - går jo ut ifra at de er laget av deg,men det er også mulig å kjøpe inn i stort ting som gir seg ut for å være både heklet og strikket hjemme.
Til Una: Ja ansvaret for riktig informasjon ligger hos oss men det betyr vel ikke at Epla skal lukke øynene for lureri? Det er skaper ikke akkurat tillit til at dette er et seriøst nettsted.
Vennligst logg inn for å legge inn innlegg.