Personlig følger jeg alltid kjøpsloven. Kjøpsloven er veldig greie retningslinjer å følge. Skjema kan printes ut på nettet, og legges i pakkene. Da vet kundene også hva som gjelder, slik at det blir mindre diskusjoner senere. Har så langt bare fått et par returer på varer som ikke passet i størrelse, men har da refundert varens verdi + frakt TIL kunden (kunden dekker reurfrakt). Dette betyr at jeg TAPER penger hver gang en kunde returnerer, men det gir fornøyde kunder. I tillegg gjør det jo at man legger litt ekstra jobb i at alt som står i annonsene skal være så riktig som mulig, slik at returer kan unngås.
I et tilfelle som dette ville jeg først foreslått en rabatt til kunden. Kanskje kan stoffet utenom flekken brukes allikvel, og et prisavslag gjøre kunden fornøyd. Hvis kunden vil returnere, og det faktisk er feil på vare, ville jeg gitt full refusjon. I dette tilfellet har jo kunden beholdt et av stoffene. Hun har (etter kjøpsloven) derfor ikke krav på å få all porto refundert, kun den som omfatter den skadede varen. Sett deg i kundens sted. Jeg ville blitt skuffet hvis det ikke stod noe om flekk i annonse, og det viste seg at jeg ikke kunne bruke stoffet til det jeg hadde tenkt. Ville ikke du?
Jeg har akkurat hatt et salg til Sverige selv. Det er jo en ekstra risiko, så om du ikke er villig til å ta den er det kanskje bedre å ikke selge til utlandet. For ja, det blir dyre fraktavgifter.
Til slutt er det jo sant at vi Epla-selgere opererer i en lovmessig gråsone her inne. Jeg vil likevel oppmuntre alle selgere til å opptre så ryddig som mulig, for fellesskapets skyld. Mine misfornøyde kunder våger kanskje ikke handle av deg neste gang... Dine fornøyde kunder kommer kanskje meg til gode en annen gang! Slik kan vi hjelpe hverandre. Kundene handler på Epla fordi de ønsker noe mer personlig enn i en kjedebutikk. Hvis skal konkurrere mot lave priser og kinaprodukter må vi kunne tilby en personlig opplevelse; og det inkluderer god service!