Tusen takk <3
Tusen takk <3
Hihi.... jekk rett i dass det! Eg måtte væra momsregistrert... og det er eg ikke enda. Jaja.... eg selge jo fra ein annen butikk da, men det er mer på "landet", og dette var i byens handlegate: Hehe.... eg skulle ta kontakt når eg ble momsregisrert da... ... men da kan det gå både sommer og vår... og enda en sommer... og vår.. og..... sommer... og... hehe...
Å, det var jo kjempe dumt! Men det kommer nok flere sjanser:)
Æsj, så tråkig!! Tenker du er skuffet nå, og jeg føler med deg :( Er dette et krav "der ute", sånn generelt?
Uff så dumt! Hvorfor måtte du være momsregistrert? Var det kommisjonssalg så har dem regler i de ulike situasjonene (i denne blir det vel at butikken må betale full moms for salget, men da kan man jo justere prosenten tilsvarende...)
Ja.. De måtte betale moms på salget og jeg fant ut at det ville bli helt feil pris om jeg skulle legge på både tillegget for moms og for komisjonen som jo og ville bli halvparten av salget i tillegg... Nei eg får holde meg der de kun tar 25 pros av salget... Men eg har såå lysst til og å være med i ei handlegate vettu.. Hehe... Dream on....
Veldig vanskelig å finne et momsfritt utsalg ettersom den 50 000 grensa gjelder "alle varer solgt over samme disk". Så butikkene må fort legge på mva uavhengig om kunstner er mva-pliktig. Butikker som tar inn varer med kun 25% kommisjon av utsalgspris kan nok få seg en knekk ettersom mva er 20%? La oss si en vare til 250 kr, med 75% til kunstner (kr 187,50), så blir det da bare kr 12,50 igjen til butikken! Noe å tenke på når man er rundt og spør om å få ha varer i butikker rundt om, ikke så rart at mange butikker vil ha 50% ;-)
Så mye lærer jeg her! :-)Men om jeg har fortstått riktig, er det slik at butikken må betale 20% mva på kommisjonsalget? Blir det ikke 50 kr. igjen til butikken dersom butikken selger en vare på 250 kr?
Æsj, så kjedelig da Kreativbua :o/ Men som du sier så er det viktig å fortsatt ha drømmene på plass :o) Tvi, tvi videre.
Klem
Kreativbua, uff, så kjedelig å bli stoppet av en sånn ting! Håper du finner på noe lurt så du får gjennomført planen din :-)
Babyalpakka/Belu: sånn som jeg leser det Ingrid skriver, så må butikken betale mva av HELE utsalgsprisen dersom leverandøren ikke er mva-pliktig, og da blir hennes regnestykke riktig. Ditt regnestykke er riktig dersom leverandøren er mva-pliktig og betaler mva for sin del av prisen.
Og jeg blir stadig mer og mer sikker på at jeg ikke har så lyst å selge smykkene mine i vanlige butikker... Det er mer enn nok grubling og papirmøller som det er :-)
Vennligst logg inn for å legge inn innlegg.