Jeg har lett til enden av internettet nå.. men finner ikke svar på spørsmålet mit.... som er: Hvordan får jeg tak i bilder som for eks. kan brukes i smykkerier for salg. Altså bilder av kjente personer, popstjerner etc. ?? :o)
Jeg har lett til enden av internettet nå.. men finner ikke svar på spørsmålet mit.... som er: Hvordan får jeg tak i bilder som for eks. kan brukes i smykkerier for salg. Altså bilder av kjente personer, popstjerner etc. ?? :o)
Hvordan har du tenkt å bruke dem? Det må jo bli bildebyråer - Scanpix, NTB, etc. Men det må jo koste veldig mye..
Jeg hadde tenkt å bruke dem i glassmykker. Jeg ser jo at folk selger trykk av "kjentfolk" på puter og andre ting... regner med at man må(bør) ha en rettighet til bildene på en eller annen måte.. om man ikke skal få et stort krav på nakken ... ;o)
I hovedsak vil jeg bruke mine egne bilder/malerier i smykkene, men altså... jeg skulle gjærne laget noen "popikoner" for salg også.. om det lot seg gjøre.. ;o)
De som selger ting med bilder de ikke eier tar sjansen på å ikke bli tatt. Verst er det vel at dette er andres kreative arbeider som noen tjener penger på å selge videre...
For noen år siden kjøpte jeg en serie bilder for å innrede et diskotek... og laget trykk av gamle filmstjerner. Jeg kjøpte bildene fra Scanpix. Mener jeg betalte ca 900 kr pr bilde, og de var lov å bruke bare den ene gangen til det ene bruket - logisk nok, fotografen skal også leve av jobben sin.
For bruk av bilder som du selv ikke har tatt, har BONO en prisliste. Den følger de fleste profesjonelle... med pluss og minus.
http://www.bono.no
OPS, det var på feil innlogging, dete var Trollsmed Lise - en erfaring fra hennes 21 år i reklamebransjen...
Tusen takk begge to! :O)) Ja, det er det å få lov til å bruke bildene maaange ganger som er problemet... Får nå fundere en stund... og kikke inn på Bono.:o)
http://www.dinside.no/821189/her-finner-du-gratis-bilder
Det finnes mange nettressurser med gratis bilder, noen til kommersiell bruk også, men det er kanskje ikke så mye bilder av Justin Bieber der... :-)
Hehe.... Mirjam, nei det er vel ikke det. Kanskje jeg skulle bli en liten paparazzi. ;O))
Vennligst logg inn for å legge inn innlegg.