Kjekt å vite. Jeg skal til Kreta i sommer og med en såpass lang flytur kan det være greit å ha noe å beskjeftige seg med.
Kjekt å vite. Jeg skal til Kreta i sommer og med en såpass lang flytur kan det være greit å ha noe å beskjeftige seg med.
Dama i min stikkebutikk anbefalte trepinner, så jeg skulle kunne ta dem med på fly. Men hun er kanskje ikke helt oppdatert?
Har hørt om folk som har måttet lirke ut pinnene fra strikketøyet og kaste dem. Men det var på usa-flytur. Ser ikke helt hvordan de er farligere enn feks en penn, men så er det blitt rimelig strengt! Ring flyselskapet du skal fly med kanskje?
Da jeg tok fly til Nederland, ble dem tatt ut, og han var usikker, så tok hele veska mi og spurte kollegaene.....følte meg ganske kriminel da... Men det var lov fant han også ut! Må si at det var str 2,5 trepinner. Kanskje er de ikke så strenge hvis det er digere str 8 pinner? Og som Ingrid sier, en pen er da like farlig? Gangen etter det tok jeg med hekletøy i tilfelle, og det så rart ut på røntgen, så jeg måtte si hva det var, men det var da lov og. Hvis du vil unnga mye tull er det bedre å ikke ha det med i håndbagasjen :)
Nå blir jeg usikker igjenn, uff. Det står som håndbagasje på lista så da skal det jo være ok, spørs sikkert helt på hvem du møter på flyplassen da.
Men det er rart synes jeg at de ikke vet selv om det er lov eller ikke, skulle tro det var mange som hadde med seg slikt på flyet?
Ser for meg gale strikkedamer som stikker ned folk rundpinner....
Eller tar kvelertak med rundpinnen! ;-) De fleste ulykker skjer i hjemmet, helt vanlige ting kan være livsfarlig. Den søteste bestemor kan være terroist.
En gang jeg skulle reise i fra Bodø fikk jeg beskjed i sikkerhetskontrollen om at jeg ikke fikk lov til å ta med strikkepinnene, så der satt jeg da utenfor sikkerhetskontrollen og strikket som en gal for å bli ferdig. Husker det var en snurrehals med xxx antall masker på liten pinne så siden jeg var ute i god tid, prøvde jeg heller å bli ferdig enn å måtte dra ut pinnene. Fikk ferdig halsen og prøvde å levere fra meg strikkepinnene før jeg skulle gå gjennom scanneren. Fikk bare et rart blikk og et spørsmål om ka han sku me dæm?
Så siden det var ingen som han spurte som hadde fått beskjed om å inndra strikkepinner, så tror jeg heller at hun første damen bare ville inndra de for hun hadde lyst på nye, fine trepinner ;)
Ellers har jeg aldri hatt noen problemer med å få med meg strikkepinner inn på flyet. Heller ikke når jeg strikket julegavehals i siste liten på pinne nr 12. Kanskje de skjønte det kom til å bli trøbbel med å inndra de når jeg står å strikker for harde livet i køen på Gardermoen 23. desember..? :)
Jeg har aldri hatt noe problem med strikkepinner, rundpinner eller heklenåler, har hatt det med til Thailand også. Og har flydd mye både innland og utland ellers. Så bare ta de med og kos deg på flyturen:-)
Takk, tror jeg vil felle noen tårer om de tar fra meg jakka jeg driver med nå...
Får si som Gunn - tror damen i sikkerhetskontrollen ønsket seg slike pinner som jeg hadde, for de ble pent lagt på tastaturet til gjennomlysningsapp. Vet også at mange tilbyr å sende dem enten hjem til deg eller at du kan få dem på stedet du skal til, men dette var det ikke spørsmål om i det hele tatt. Denne hendelsen var i Tallin, og det er strekning der jeg vet at mange har både "strikket og heklet" seg både til og fra uten problemer. Du behøver ikke å være redd for jakka di, Lene, for den tar de ikke - bare pinnene i tilfelle. Egentlig litt merkelig, for man kan jo ironisk sett - lage mange renneløkker av ett nøste garn...
Vennligst logg inn for å legge inn innlegg.