Er også enig i at "gjenbruk" er riktig å bruke!
Ha en fin dag!
Er også enig i at "gjenbruk" er riktig å bruke!
Ha en fin dag!
Slik Laila beskriver uttrykket: "forbedret designet på noe" er sånn jeg har inntrykk av at det brukes i resten av verden. Men her i Norge er redesign et godt innarbeidet ord (synonym) for gjenbruk.
Vi har også spekulert på bruk av disse begrepene. Konklusjonen vår ble, som nevnt over, at redesign og gjenbruk blir brukt som synonymer.
Gjenbruk er gøy! Vi ønsker å se og kjøpe mer av slike varer. Kom igjen og produser folkens! :D
På norsk er de begrepene synonyme ja. Men om man skal flisespikke litt tenker jeg gjenbruk går mer på gjenbruk av materialene, mens redesign er mer små forandringer på et produkt.
Eksempel:
Iallefall i mitt hode. Men begrepene kan fint brukes omhverandre.
I mitt hode høres det også mer riktig ut å si at dette er gjenbruk. Men det brukes om hverandre i Norge, og jeg merker at folk "skjønner" konseptet mitt bedre om jeg bruker ordet redesign når jeg forklarer hva jeg holder på med. Også er ofte reaksjonen når jeg bruker ordet gjenbruk "åja..", mens hvis jeg sier redesign så får jeg et "ÅJA!"
Hvis det er noen som forstår den ;)
Da har jeg fått svar på noe, tror jeg går for gjenbruk ;-) Men skal jeg skrive at dette har vært feks en topp i produksjons beskrivelse ??
Ja, er helt m på den :) Har opplevd omtrent det samme. For meg ser det ut til at fler og fler blir bevisst på gjenbruk, noe som selvfølgelig er bra. Men om all redesign har en miljøsparende effekt er jeg ikke helt sikker på innimellom ;)
Enig med at redesign ikke behøver å bety miljøvennlig nei :)
Vi har bodd flere forskjellige steder i Norge etter jeg startet Maganda og i tillegg til de geografiske forskjellene merker jeg at gjenbruk blir mer og mer "riktig" i folks øyne. Tror ikke den lille byen Vadsø i Finnmark hadde omfavnet konseptet mitt slik som nå om jeg hadde stått der på marked for et par år siden :)
Ang. spørsmålet til Lykkeland; jeg ser det som viktigst at du skriver hva slags stoff tøflene er laget av, om det er 100% bomull eller om det er noe syntetisk i det.
Vennligst logg inn for å legge inn innlegg.