Hvilke frister setter dere selgere for betaling av varene dere selger? Syns dette er litt vanskelig i forhold til at Epla har bare 7 dager om du vil avbryte en handel. Ønsker gode råd fra dere :)
Hvilke frister setter dere selgere for betaling av varene dere selger? Syns dette er litt vanskelig i forhold til at Epla har bare 7 dager om du vil avbryte en handel. Ønsker gode råd fra dere :)
Da jeg tilbydde privat oppgjør (som jeg sluttet med da mange ikke betalte) så skrev jeg at varen skulle betales innen 3 dager.
Dette sliter jeg med litt nå også. Har solgt flere varer som ikke er betalt og tida går... Folk har alltid betalt omgående tidligere og nå vurderer jeg å sende en påminnelse til de det gjelder. Kansellere om jeg ikke hører noen ting. Men dette er jo kjempekjedelig, vurderer å fjerne hele "privat oppgjør"-alternativet. Hvis noen har tips om hvordan de har gjort det, så kom gjerne med det! :) Har også kjøpt (og betalt) en vare som aldri kommer.... Det er så kjedelig når sånt skjer!
Jeg er enig med deg Iben Katrine. Jeg har stengt butikken min og jeg kommer ikke til å åpne den igjen før Epla har opprettet et karaktersystem slik som andre salgsportaler har. Jeg er dønn lei av folk som ikke betaler for seg og slike folk vil jeg ikke gjøre handel med. På den annen side hadde det vert greit å vite om folk som handlet av en var fornøyd. Å få en karakter, enten den er positiv eller negativ er i det minste et signal om at varen er kommet frem og om kunden er fornøyd eller ikke. Det blir altfor tidkrevende å maile hver eneste kunde for å spørre om dette.
Jeg har fjernet privat oppgjør alternativet fordi jeg tapte for mye penger på det. Har kun PayPal nå, men jeg vil fortsatt ikke kjøpe/selge her på Epla før et karaktersystem er opprettet.
Et karaktersystem er nok lurt ja! Jeg har kun fått et par tilbakemeldinger fra kunder, bare positive foreløbig, heldigvis, men jeg lurer jo på hva ALLE synes. Men føler ikke at jeg kan mase på folk ved å spørre om dette... Får vurdere om jeg fjerner privat oppgjør-alternativet, er ganske mange som bruker den, og den fungerer jo greit så lenge folk betaler! Synd du har stengt butikken da, får håpe Epla kan lage et slikt system...
Slik jeg oppfatter det kan man betale på paypal også med vanlig bankkort i tillegg til kredittkort hvis du har oppgradert kontoen din til å ta imot betaling der. De fleste har jo bankkort idag.
Eller er det en annen grunn til at folk velger privat betaling?
For betaling av varene mine har jeg 3-5 dager som frist, men prøver å få de ut så raskt som mulig. Jeg har bare paypal som betalingsalternativ, så da vet jeg jo at kunden har betalt før jeg sender produktet.
Mange vegrer seg mot å betale med kort på nettet fordi de tror det er utrygt. Og det finnes også de som er mindre datakyndige som ikke forstår hva en paypal konto er, eller at de ikke får til å opprette en paypalkonto. Derfor mange foretrekker nettbank.
Jeg er selv 34 år, og jeg var ikke i nærheten av å nærme meg en pc under min skilegang (før jeg begynte på høyere utdanning). Så det finnes nok endel 35+ åringer og over, som hvis de ikke har hatt spesielt interesse for eller vært tvunget til å befatte seg med data, er usikker på bruk av informasjonsteknologi når det kommer til ting videre enn å bare surfe på nettet.
Skjønner jeg er heldig, for jeg har enda ikke opplevd at kunder ikke betaler for varen de har bestilt. Jeg sender jo likevel ikke ut før pengene er på konto, så skulle det skje, legger jeg bare produktet ut på nytt. Skulle ikke betalingen komme i løpet av tre dagers tid, ville jeg sendt en mail. Får man fremdeles ikke svar, hadde jeg regnet salget som kansellert. Folk kan jo ombestemme seg, og det mener jeg er fullt akseptabelt. Klart det blir litt mer-arbeid, samt noen andre kunne fattet interesse for produktet i mellomtiden, men selger man på nett, så mener jeg at dette er noe man bør ta med i betrakningen.
Jeg har pleid å sette 7 dagers betalingsfrist når kunder velger faktura som betalingsform, og jeg legger den ved i forsendelsen. Med 1-2 dagers postgang skal det holde veldig godt for kunden, Dersom jeg sender faktura som e-post setter jeg normalt 4-5 dager. Ser ikke poenget med å gi så mye lengre betalingstid, men jeg har også lurt på hva andre tenker om dette.
Det jeg har opplevd et par ganger, og som jeg syns er litt merkelig, er at enkelte ser ut til se helt bort fra fristen jeg har satt. Dersom innbetalingen ikke har kommet når den skulle, og jeg har måttet etterlyse den (kjedelig..), har jeg av og til fått til svar at regninga er lagt inn i nettbanken, og at pengene vil komme en helt annen dato enn jeg har satt som forfallsdato. Har virket som den mest selvfølgelige sak i verden. Syns det er ei underlig innstilling, og egentlig ganske arrogant. Mitt lille firma har i alle fall ikke så store marginer at det er uvesentlig når pengene kommer. Det har heldigvis ikke skjedd mange ganger.
Jeg har valgt å fortsatt ha faktura som betalingsalternativ, fordi jeg antar det kan være potensielle kunder som lar være å handle om de kun kan betale via Paypal og er ukjente med systemet. Har da som forutsetning at nye kunder må betale halvparten på forhånd om beløpet er over 200,-, og det har fungert veldig greit så langt. For noen dager siden fikk jeg ei relativt stor bestilling, og det var jo hyggelig, men litt overraskende at det så ut til å være en privatperson. Vedkommende hadde valgt faktura som betalingsalternativ, og da jeg sendte e-post for å si noe om hvordan vi kunne gjøre det rent praktisk med forhåndsbetalingen, viste det seg at vedkommende vissnok ikke hadde fått med seg den informasjonen i butikken, og ikke hadde mulighet til å betale halvparten på forhånd, og dermed ble nødt til å anullere bestillingen.. Så der gikk jeg enten glipp av et kjempesalg, eller et kjempetap :-) Tror mest på det siste, syns det virker rart å bestille såpass mye varer, men ikke ha mulighet til å betale halvparten. Jeg antydet at det jo gikk an å redusere litt på mengden hvis det var noen varer som var mer interessante enn andre, men det var det visst ikke..
(Dette ble litt på sida av det Grethe startet tråden med :-))
Jeg handler mye på nettet og er vant til å betale der og da. PayPal/VISA osv. Å gå inn i nettbanken glemmer man fort, og det hele blir litt for "privat" syns jeg. Å sende faktura i pakken hadde jeg aldri tort, selv om jeg bare har vært ut for et par-tre useriøse kunder, men tenker det blir veldig enkelt å la fakturaen bli liggende... Nei holder meg til PayPal med VISA-mulighet. Skal man handle på nettet må man være villig til å ta sjansen med netthandel også ;-)
(som svar på spørsmålet ville jeg forresten tatt 48 timer frist, og deretter lagt ut produktet i butikken igjen. 48 timer er veldig vanlig i ulike nettbutikker. Det går an å skrive at de skal sende deg en mail om de trenger mer tid, og da har du iallefall en dialog gående om saken)
Vennligst logg inn for å legge inn innlegg.