Da gir de annen info enn skatteetaten gjør på sine egne nettsider. Det gjør det jo ikke mindre forvirrende....
Da gir de annen info enn skatteetaten gjør på sine egne nettsider. Det gjør det jo ikke mindre forvirrende....
Hehe. Evig forvirrende spørsmål!
Man må nok oppgi alle inntekter (men pass på å trekke fra alle utgiftene til hobbyen også, da sitter du sikkert ikke igjen med svimlende summer, kanskje det går i minus til og med?). Det jeg har hørt er at man bare skriver en forklaring i selvangivelsen, så vurderer Skatteetaten om det er næringsinntekt og skal skattlegges. Har også hørt at det pleier å gå greit.
Når omsetningen (det du selger for) begynner å nærme seg 50.000 på et år, kan du begynne å tenke på MVA og Brønnøysund.
Tror man kan få forskjellige info alt etter hvem man snakker med og sikkert hvor i landet også. Han som informerte hadde også vært rundt på markeder/messer med samme infoen.
Vi fikk også beskjed om ha regnskapet i orden i tilfelle ettersyn....
På Epla sine infosider om å starte butikk står det 50.000. Men de er ikke ansvarlig for at infoen er oppdatert og korrekt til enhver tid...
[regler mva og kunstavgift] http://epla.uservoice.com/knowledgebase/articles/49395-hvilke-regler-gjelder-for-merverdiavgift-moms-
Mva-grensen og grense for skatt er to helt forskjellige ting. Hvis man er i tvil om man må skatte, er nok det beste å kontakte skattekontoret skriftlig og ta vare på svaret.
Takk for alle dere som har kommet med svar og informasjon på mitt spørsmål her! Jeg har nå sendt inn en skriftlig henvendelse til skatteetaten og bedt om en oppklaring rundt dette. Men i mellomtiden har jeg allerede laget meg butikk her inne og lagt ut noen få produkter =) Det blir spennende å se om jeg får solgt noe! Og så blir det spennende å se om jeg får noen tilbakemelding fra skattetaten som kaster litt lys over reglene her =)
Kjempefint om du kunne skrive det her da... Hva de svarer. Sikkert maaange som lurer på det samme, for det er jammen ikke lett dette.... ;0)
Disse inntektene er skattefrie: http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=10064713
Igjen, veldig vagt iforhold til alle med eplabutikk da. Men hvis man selger for over 4200kr hver måned må man registrere seg i brønnøysund og momsregisteret. Beløp under dette kan nok også spekuleres i. Hvis man har fulltidsjobb utenom vil det nok sees på som hobby. For folk med deltidsstilling eller arbeidsledige/uføre, vil det kanskje bli vurdert som næringsvirksomhet. Det tryggeste er vel å oppgi inntekter og utgifter tilknyttet hobbyen og la skatteetaten vurdere saken iforhold til annen inntekt. Uansett kan dere være glade dere slipper regnskapsføring og arbeidsgiveravgift og hele sulamitten :o)
Vennligst logg inn for å legge inn innlegg.