av
Marianne Moe
for 12 år, 8 måneder siden
Nei, Grethe - reglene er nok mer diffuse enn som så...
4000 kroners grensen gjelder som beløpsgrense for salg av hage- og naturprodukter som du høster i hagen, eller i skauen. For ekte- eller samboerpar er grensen 4000 kroner for hver person. Tjener du mer, må du betale skatt av hele beløpet.
Utbetalinger fra skattefrie selskaper, foreninger og institusjoner nevnt i Skatteloven § 2 er også skattefritt hvis beløpet ikke er større enn 4.000 kroner i skatteåret.
Også for private oppdrag i oppdragsgivers hjem var grensen 4.000 kroner sist jeg sjekket.
Når det gjelder inntekt av hobbyvirksomhet og nettsalg er reglene dessverre langt mer diffuse og overlatt til skjønn. Du finner mer info om dette her:
http://www.skatteetaten.no/no/Artikler/Netthandel-og-skatt/
Jeg skulle virkelig ønske de hadde klart å formulere en mer presis tekst. Uttrykk som "over tid" etc hva legger de egentlig i det? Snakker vi mnd, år?
Selv om man kan ha en grei biinntekt en mnd,eller to kan det være "dødt" de neste 10 mnd. Salg er ikke lett å forutsi. Jeg skulle ønske de kunne sette et fast beløp man kunne forholde seg til. Det er jo ingen som ønsker å trå feil her, og det hadde gjort det så mye lettere for alle oss som har en til tider inntekstsbringende hobby.
Uansett - ta vare på ALLE kvitteringer for utgifter du har i forbindelse med hobbyen din og arkiver dem leeeenge - det er det beste rådet jeg kan gi.