av
Therese
for 12 år, 8 måneder siden
Kim: Takker:)
Fortsetter å gnåle litt jeg også:
Jeg tester alt av metalldeler jeg kjøper (filer hakk for å komme gjennom evt. overflatebelegg), og har måttet kaste en del som har inneholdt ulovlige mengder nikkel. Dette på tross av at selger opplyste at det var nikkelfritt...
Nå er det strengt tatt lov (i henhold til nikkeldirektivet) å selge nikkelholdige smykker dersom overflatebelegget er nikkelfritt og hindrer utslipp av nikkel over 0,5 mikrogram/cm2/uke ved direkte og langvarig kontakt over en periode på minst to år (se utdrag under).
"[NIckel may not be used] in products listed in point 2 above [smykker etc.] where these have a non-nickel coating unless such coating is sufficient to ensure that the rate of nickel release from those parts of such products coming into direct and prolonged contact with the skin will not exceed 0.5 µg/cm²/week for a period of at least two years of normal use of the product."
Men, etter min mening (og garantert Lises og Lailas;) er det ikke verdt risikoen, det er vanskelig å vite hvor lenge et overflatebelegg varer (og to år er ikke lenge å ha et smykke!), og smykker kan skrapes opp og dermed eksponere det nikkelholdige metallet under!
:)