Det går fint an å brette sine egne esker av resirkulerte materialer: http://knittingplace.blogspot.com/search/label/origami
Et søk på nettet med søkeordet "origami" vil sikkert generere enda flere oppskrifter på mange typer esker.
Det går fint an å brette sine egne esker av resirkulerte materialer: http://knittingplace.blogspot.com/search/label/origami
Et søk på nettet med søkeordet "origami" vil sikkert generere enda flere oppskrifter på mange typer esker.
Man skal huske på at innpakningens miljøprestasjon i stor grad er bestemt av vekt (men ikke kun det). Det er blant annet derfor man konkluderte med at plastposer hadde lavere klimabelastning enn papirposer, fordi plastposene veier bare en brøkdel av det papirposene gjør). Så å avgjøre hva som er miljøvennlig eller ikke er ikke alltid lett. Men gjenbruk av materialer er sikkert alltid lurt og riktig. (selv om det aller beste tiltaket er å redusere forbruket, men det er vel ingen selgere interessert i?) Generelt gjelder - minst mulig og lettest mulig innpakning når man skal hensyn til miljøet. Så er det slik at plast lages av olje og papir av trær. Oljen tar engang slutt, mens trærne vokser og vokser. Men papiret lager seg ikke selv. Man trenger kjemikalier, energi osv, og selv resirkulert papir trenger en behandling iblant (fjerning av blekkk etc). Ofte er det slik at den innpakningen som er bra for klimaet ofte ikke er bra for andre miljøhensyn (vannforurensning osv). Plast er f.eks "bedre" innpakning enn glass (miljømessig), fordi det veier så mye mindre, og man forbruker mindre ressurser og transporttjenester (drivstoff osv). Plast viser seg ofte å (miljø) prestere bedre enn papir, av samme grunn. Men, plast brytes ikke ned i naturen så lett. Dessuten finnes det ulike typer plast (PVC, PP, HDPE etc) hvorav PVC er en miljøversting, mens HDPE er ikke så gærn.
Hva er best? Å pakke inn en ting i gjenbrukt papp eller ny plast? Papp-pakken kan tenkes å veie mye mer, og man må bruke mer fossilt drivstoff (som veier opp for plasten?). På den annen siden generer man ikke mer avfall...
Dette var bare et par momenter, og det finnes haugevis av andre innspill til dette, men jeg ville bare nevne det- at ikke alt er så enkelt :)
Og midt oppi alt dette- kanskje emballasjen din utgjør bare en brøkdel (rent miljømessig) av det du har produsert (metaller, glass, fargestoffer- hva vet jeg :))
Mange gode tips:) For dere som er på jakt etter gratis gråpapir/bobleplast er det kanksje ikke så dumt å høre på diverse butikker? Jeg jobber selv på hobbybutikk hvor vi får mange varer pakket inn i hauger av bobleplast og gråpapir. Mye av dette bruker vi selv på ny, men får også tatt en del hjem. Tror deverre ikke alle butikker er like flinke på gjenbruk, og det fins sikkert mange som gladelig gir bort "søppelet" sitt.
Og jeg skal slutte å teipe igjen ting fra nå av. Kjempetips:)
Satt og bladde i Dagbladets lørdagsmagasin i dag, som jeg kjøper hver uke på grunn av de fantastiske lørdagskryssordene til Rolf Hansen :O)
Og fant ut at dette magasinet har utrolig mange flotte bilder, uten for mye tekst på, og egner seg helt supert som kunstnerisk innpakning :O)
Og en ting til... Mange kaster julepapiret som ligger igjen etter julen. Klipp ut de bitene som fortsatt er fine og bruk det som innpakking. Hvis det er utpreget julemotiv, så kan det uansett være fint å bruke på ordrer i nov og des og til egne julepakker.
Så masse flotte tips det var her :) Jeg pleier å kjøpe de billigste smartpostkonvoluttene og putte bobleplast inni, det er så greit å slippe å tenke på vekt. Smykkeposer er veldig enkelt å lage selv, jeg kjøper billig ubleket bomullstoff og masseproduserer dem på symaskinen min en gang i blant. Så hekler jeg blomster i restegarn og syr på. Legger av og til ut bilde av posene sammen med smykket: http://epla.no/handlaget/produkter/119449/#main_image
Ellers kunne jeg godt tenkt meg et stempel til å lage visittkort med, hvor kjøper man det? Og er det noen som vet noe om miljøvennlige smykkematerialer?
God jul forresten :)
Billig og bra stempel på vistaprint :-)
Takk for alle gode tips, jeg skal begynne å tråle arbeidsplassen min for brukte boblekonvolutter, tror det kan være en del der...
Mitt tips er loppemarkeder - mye fin innpakning å finne der. Jeg bruker engangspapirduker (ubrukte i uåpnet plastemballasje) som jeg har funnet i fleng. Og hvorfor ikke stoff? Selvsagt ikke det du har tenkt til å sy av, men kanskje noe enkelt ensfarget som likevel hadde blitt kastet om det ikke blir solgt. På snorfronten kan man være heldig å finne vevrenning eller digre spoler med tynn tråd som er fint når det snurres rundt pakka en god del ganger. Eksempel på pakke sendt fra meg finner du her:
http://godsomgronn.blogspot.com/2010/10/frste-forsendelse.html
Pakket forøvrig kalendergaven på jobben inn i en bit av en papirjuleløper med røde julestjerner på (også fra loppemarked...) - det ble superfint og viser at i det hele tatt er det veldig mye som kan brukes om man bare tenker litt utradisjonelt. Akkurat nå, for eksempel, kom jeg på at jeg kan bruke papircoasterne (uåpnet pakke det og) jeg fant i høst som lapper å skrive personlig hilsen på...
Håper dere fikk noen nye idéer : )
Tusen takk for mange gode tips som jeg må forske videre på !
Scrapmagasinet lager også personlige stempler
Vennligst logg inn for å legge inn innlegg.