Ukens selger: Therese Mæhle
Besøk butikken: Theresesølv
- For meg selv har jeg ingen andre fremtidsdrømmer enn at livet fortsetter like bra som det er nå.
Fortell om deg selv, hvem er du?
Therese Mæhle, 45 år, født i Oslo, for tiden eneboer med 4 kattepuser på et lite mandelgårdsbruk oppi fjellsiden ved en liten spansk landsby på Costablanca-kysten. Gullsmedutdannelse ved Plusskolen for 23 år siden. Har hatt flere butikker oppgjennom årene, blandt annet Athene Smykker&Sten på Youngstorget i Oslo.
Jeg emigrerte vekk fra vinter og kulde for 13 år siden, helt innstillt på å lage meg et nytt liv her. Jeg har holdt på med smykker nesten hele tiden, men da den store finanskrisen virkelig gjorde seg gjeldene for litt over 4 år siden, sølvprisen steg og det ble umulig å selge massive sølvsmykker til en befolkning som begynte å miste jobbene sine og måtte sloss for å betale lån på hus og bil, puttet jeg all min ekspertise inn i en perlebutikk. Stor utfordring i å prøve å lære opp et marked helt ukjent med konseptet, og mye mindre håndarbeide-fiksert enn nordmenn.
Hadde tidene begynt å bedre seg, hadde det nok blitt en stor suksess, men etterhvert som 15-20 og tilslutt 30% av befolkningenvar uten fast jobb, ble all butikkvirksomhet som ikke hadde med mat og klær å gjøre vanskeligere enn jeg var villig til å være med på. Da måtte jeg se meg om, gå litt tilbake til røttene mine, og stole på at jeg allikevel kan leve av det eneste jeg kan, nemlig lage smykker.
Hvordan kom du inn på idéen om å jobbe med glass?
En dag i perlebutikken kom det en selger inn og presenterte meg for en bok om hvordan man lager lamp worked beads. Jeg fikk lov å låne boket til over helgen, og da han kom tilbake, hadde jeg lest den fra perm til perm to ganger og allerede bestemt meg for åt dette var veldig, veldig for meg. Han hjalp meg med å sette opp et starter-kit, og så begynnte moroa!!! Dette er fire år siden, til å begynne med kunne jeg bare lage kuler i helgen, men det siste året har jeg brukt på å presse meg, på å ekspimentere, og gjøre ting jeg ikke kan.
En gullsmed jobber med sølv eller gull. Materialer med ganske ens farge. Man kan putte inn stener, men disse har jo også sin egen definerte farge, så da jeg oppdaget verdenen med å smelte glass, følte jeg meg som en 6-åring med det aller, aller største skrinet med nye fargeblyanter! Jeg kunne tegne, male, leke, blande farger, alt dette en veldig spennende prosess jeg føler jeg bare så vidt har begynnt på. Nå som «metallavdelingen» av verlstedet mitt er åpnet igjen, kommer det til å komme masse nydelige ting med sølv laget til akkurat den kulen, eller en kule laget akkurat til den ringen.....
Hvordan kom du inn på 'den kreative løpebane'?
Med kunstnerblod i årene (min farfar var Ole Mæhle) og en mor som var daglig leder av Norway Silver Designs i mange år, fikk jeg tidlig både kunstnerisk input og kontakt med norske kunsthåndverkere som Uni David-Andersen, Aanund Havstad, Torll Bjorg og Tone Vigeland, og veien til Plusskolen ble veldig kort :-)
Hvordan ser en typisk dag ut for deg?
Min typiske dag begynner med at jeg gjør noe jeg ikke gjorde dagen før. Jeg gjør mye for å forhindre rutiner i å sette seg fast. Det eneste som er felles fra dag til dag, er en stor kanne te eller iste når jeg står opp. Så lar jeg dagen flyte videre av seg selv, kanskje går jeg en tur først, kanskje spiser jeg frokost først. Kanskje setter jeg meg på verksteder før både frokost og tur, av og til gjør jeg ingen av delene, men drar på biltur et sted. Av og til spretter jeg rett fra sengen inn på verkstedet for å lage noe jeg drømte, før jeg glemmer hvordan det så ut, og blir overmannet av sult utpå ettermiddagen og lurer på hvor dagen ble av. Noen dager er bare treige og passer best til å lese en bok i solen.
7 mål tomt med grønnsakshage, 100 mandeltrær, noen oliven, fiken og nisporostrær tar også periodevis opp en del tid, jord skal pløyes og vendes, trær skal beskjæres og resultatet skal syltes og kokes og hermetiseres, eller bare spises som det er. :-) Det er godt med litt påtvunget fysisk arbeid av og til, det blir mye stillesitting med sølv, glass eller pc.
Hva inspirerer deg?
Jeg er ganske visuell, så jeg blir først og fremst inspirert av ting jeg ser, enten i naturen, på utstillinger, på reiser, på nettet eller i bøker. Farger, former, teksturer, arkitektur, grønnsaksmarkedet, hav og himmel, en gammel amerikansk bil eller en hypermoderne stol..... Godt håndverk inspirerer alltid.
Hva er tanken bak det du lager og hva er viktig for deg når du lager noe?
Det er viktig for meg at jeg kan står for kvaliteten på det jeg lager. At materialet og håndverket holder mål, at jeg ikke gjør skam på utdannelsen min og alle årene med erfaring. Det er viktig å prøve å utvikle seg, ikke miste nysgjerrigheten, være åpen for nye ideer og se hvordan ting kan passe inn med en filosofi om at det er viktig å gjøre ting så "riktig" som mulig. Med riktig mener jeg ikke nødvendigvis perfekt, men at uttrykket jeg har valgt harmonerer med formen, at jeg har valgt riktig materialer og at dette tilsammen danner en harmonisk enhet.
Hva er ditt beste tips som designer, håndverker eller kunstner?
Alle mennesker er forskjellige, noen jobber best under press og stress, noen må ha masse mennesker rundt seg, og andre må ha natur og stillhet og minst mulig forstyrrelser for å kunne skape. Noen fordyper seg i ett eller noen få materialer, andre må prøve alt fra pappmaché til ull. Noen må lære på skoler og kurs, andre lærer best ved å ekspimentere. Defor er det vanskelig å gi noe tips annet enn at å være kunstner, designer eller kunsthåndverker er ikke noen enklere jobb enn hva som helst annet. Jeg tror man må være forbredt på å måtte jobbe hardt i mange år før man finner sitt eget uttrykk og begynner å bli sikker på seg selv. Kanskje mitt eneste råd er: "Følg hjertet, vær modig».
Hvilke store og små drømmer har du?
Jeg har en Quixote-vindmølle jeg sloss mot. Jeg prøver å oppdra mennesker til å forstå at kunsthåndverk er viktig for samfunnet, og bør lønnes på samme linje som andre håndverkere, det være seg murere, bilmekanikere eller snekkere. Jeg prøver å få folk til å forstå at ofte henger kvalitet og pris sammen, dårlig kvalitet er rimelig, god kvalitet er dyrere. Man får hva man betaler for. Hvis noe virker for godt til å være sant, er det ofte det. Jeg prøver å få smykkelagere til å forstå at å selge tingene sine billig er å selge seg selv og egen integritet på billigsalg, og man kommer til å slite veldig for å oppnå respekt og annerkjennelse. Det er bedre å tjene 5000 kroner på 10 salg, istedenfor 5000 kroner på 1000 salg.
Min drøm er at flere mennesker får litt mer respekt for seg selv.
For meg selv har jeg ingen andre fremtidsdrømmer enn at livet fortsetter like bra som det er nå, jeg trenger ikke "fame and fortune" så lenge jeg vet at jeg selv har gjort ting riktig.
Har du en håndlaget ting du er spesielt glad i? Hva er historien til denne tingen?
Èn ting? Jeg elsker alle typer kunsthåndverk, særlig gamle brukskunstgjenstander, dengangen ting ble laget for å kunne være i bruk i årtier, og har overlevd i århundrer....men hvis jeg skulle velge én ting, måtte det være den gamle teak flypropellen jeg har på veggen. Den er merket med 1845, og funnet igjen på 1980-tallet engang i mine besteforeldres uthus. Hvordan den var kommet dit var det ingen som visste. Jeg pleier å spøke med at den kom fra det flyet min bestemor brukte til smuglerferder til og fra England, men dette er det jo selvfølgelig ingen som tror på :-)
Velg ut tre ting fra butikken din og fortell hvorfor du liker dem så godt.
Med tre butikker, bør jeg jo velge en fra hver, da. Fra Sølvsmedene på Epla velger jeg den nå så berømte «blogg-armlenken», deilig å få være litt smed igjen, deilig å være veldig inspirert og bli
fornøyd med resultatet.
Fra Thereseglass velger jeg den store blomsterkulen, det var veldig morsomt å få til en så stor, perfekt kule, fargene er duse og elegante og gjør at kulen fremtrer diskret på tross av størrelsen.
Og fra Theresesølv velger jeg det store bladet, dette er det aller første smykket jeg laget ved å modellere i voks, en spennende og tidkrevende prosess med helt andre vanskelighetsgrader enn å jobbe i metall.
Hvilke tre butikker er dine favoritter på Epla, og hvorfor?
Gaia Design og Stine Hoff Kunstglass: Jeg liker disse to butikkene og produktene fordi jeg ser en ekte respekt for håndverket og en glede over å utføre det, som mange andre ikke har. Jeg ser lek og alvor blandet med nysgjerrighet. Det er også noe med rene linjer, klare farger og en stilrenhet som jeg faller for.
Tasty: Denne butikken liker jeg på grunn av et veldig sjarmerende og tiltalende (og søtt !) produkt, en gjennomført produktlinje og tydelig humor!
Hvilke råd vil du gi til andre som vil åpne butikk på Epla?
Jeg vet ikke om jeg kan gi så mange gode råd, jeg føler at det er fremdels mye jeg ikke kan med nettsalg og det er mye jeg ikke får til, men de rådene jeg selv prøver å følge er: Vær aktiv, ha god «flow» i butikken med å ofte bytte ut varer så folk hele tiden får noe nytt å se på, vær flink til å kalkulere riktige priser (det er, det BØR være, timebetalt den delen av jobben som er å sitte ved pc’en å spre linker og navnet sitt også!) ta fine bilder, og kos deg!
Therese har tre butikker på Epla i tillegg til butikkfellesskapet Sølvsmedene på Epla. Besøk butikkene hennes Theresesølv, Thereseglass og Theresemateriell. Du kan også lese masse spennende om hennes arbeider på Sølvsmedbloggen.