Ukens selger: Marianne Braaten Wold - BraWo Design
Besøk butikken: BraWo Design
En drøm har gått i oppfyllelse; Marianne byttet ut pendling og storbyen med egen designvirksomhet i Odalen.
Fortell om deg selv, hvem er du?
Jeg heter Marianne Braaten Wold, er opprinnelig fra Oslo, og bor nå på et lite småbruk i Odalen (Hedmark) sammen med mann, to små barn, en stesønn som er tenåring, tre katter og et knippe høner. Jeg har tidligere yrkeskarriere som blant annet prosjektleder ved Universitetet i Oslo (UiO), men har valgt å prøve en annen kurs og er nå i startfasen med mitt eget firma, BraWo Design.
Hvordan kom du inn på 'den kreative løpebane'?
Jeg har alltid hatt en kreativ side som ikke fikk utløp i en administrativ jobb, og savnet etter å jobbe mer kreativt ble sterkere etter hvert som årene gikk. Da jeg flyttet til Odalen var jeg vel vitende om at småbarnsliv dårlig lot seg kombinere med pendling til Oslo. Etter hvert stod jeg ved en korsvei og ville velge en annen kurs. Jeg ønsket en mer selvstendig og fleksibel jobb og ville prøve ut de idéene jeg hadde for eget firma og et mer kreativt arbeidsfelt. Etter mye grubling og litt omlegging av familieøkonomien bestemte jeg meg for å gi drømmen en sjanse.
Hva inspirerer deg?
Mitt konsept i BraWo Design er å skape nye klær av brukte tekstiler. Størstedelen av inspirasjonen finner jeg i tekstilene i seg selv, og jeg jobber litt bakvendt i forhold til det som ofte er vanlig for en klesdesigner. Jeg tegner ingen kolleksjoner på forhånd, for så å sette det i produksjon, men tar utgangspunkt i de tekstilene jeg har tilgjengelig. Min glede og utfordring ligger i å gi de brukte tekstilene nytt liv og gjøre det beste ut av dem. Ulike tekstiler passer til ulike typer plagg, og kombinasjonen av flere tekstiler kan bli både spennende og uforutsigbart. Ingen plagg blir like, og dermed blir heller ikke arbeidet kjedelig for meg.
Jeg er miljøbevisst og ønsker å skape klær uten å bidra til forbrukskarusellen som går på bekostning av miljøet. Jeg ønsker å vise at det er mulig å skape klær på en annen måte og finner stor motivasjon i det.
Hvordan ser en typisk dag ut for deg?
Jeg jobber sjelden med ett plagg sammenhengende ”fra a til å” og har faktisk få ”typiske” dager. En dag kan jeg bruke til å rote rundt i stoffhaugene, finne kombinasjoner og planlegge plagg, samtidig som jeg stadig har store mengder tekstiler som skal vaskes og sorteres. Andre dager kan jeg bruke til klipping og mønsterjusteringer, en annen dag til montering av plagg med overlock-maskinen og deretter en økt med detaljsøm. Det varierer også over tid om jeg primært syr for å legge ut produkter på Epla, om jeg har fått mange direkte bestillinger, eller om jeg syr til utstillinger, markeder eller salg i butikk. Fakturering, bilderedigering, oppdatering av blogg og ymse annet kontor- og PC-arbeid har jeg en tendens til å sitte med på sene kvelder når det er ro i resten av huset.
Hva er tanken bak det du lager og hva er viktig for deg når du lager noe?
Jeg syr konsekvent av bare gjenbrukstekstiler. Jeg ønsker som nevnt å vise at det er mulig å skape klær på en annen måte, uten å bidra til forbrukskarusellen som går på bekostning av miljøet. I tillegg til gjenbrukskonseptet, er det viktig for meg at det jeg lager skal ha god kvalitet, være funksjonelt og ha særpreg.
Hva er ditt beste tips som designer, håndverker eller kunstner?
Ha tro på deg selv, gjør det du selv liker og finn din stil ut fra det.
Hvilke store og små drømmer har du?
En ganske stor drøm har allerede gått i oppfyllelse ved at jeg turte å ta spranget og at BraWo Design allerede er i positiv utvikling. Men drømmen kan vokse seg større, og jeg håper og tror at dette er noe jeg kan utvikle videre og klare å leve av og med fremover.
Velg ut tre ting fra butikken din og fortell hvorfor du liker dem så godt.
Sommerkjole laget av herreskjorter.
Disse kjolene er sydd av herreskjorter og er gode eksempler på hva man kan få ut av brukte tekstiler, i en helt annen form enn det opprinnelig har vært. Stoffet i bomullsskjorter egner seg ypperlig som materiale for lette, sommerlige kjoler.
Ullteppekjole.
Dette er et annet eksempel på hva man kan gjøre med brukte tekstiler i en helt annen form enn det har hatt i sitt tidligere liv. Denne kjolen er laget av et gammelt, nostalgisk ullteppe. Plagget oser av historie og levd liv, samtidig som det har fått en smart og praktisk funksjon som vakker og varmende kjole eller tunika for en liten frøken.
Cordfløyelskjole.
Nok et eksempel på brukte tekstiler i ny funksjon, i dette tilfellet kjoler som er sydd av cordfløyelsbukser. Jeg liker designet, som er både røft og søtt. I likhet med kjolene laget av herreskjorter, blir ingen av disse kjolene like hverandre, siden det er begrenset hvor mye materialer jeg kan få ut av en enkelt skjorte eller bukse.
Hvilke tre butikker er dine favoritter på Epla, og hvorfor?
Det finnes så utrolig mange flotte butikker på Epla, så det er vanskelig å velge ut tre stykker. Men, hvis jeg må…: Jeg er skikkelig betatt av klærne fra Matoaka. De er så vakre, og hun klarer å presentere dem så flott. Innimellom lager hun redesign også, og det liker jeg jo selvfølgelig ☺.
Ellers har jeg stor sans for Kaptein Biff. Det er et prakteksempel på en ”nisjebutikk” hvor man vet hva man får. Morsomme, hekla babyrangler – og ferdig med det.
Blant de mange smykkeprodusentene på Epla har jeg lagt spesielt merke til Trollsmed og er veldig fornøyd med det jeg selv har kjøpt hos henne. Igjen er det stilen, konseptet og presentasjonen av produktene som gjør at denne butikken utmerker seg.
Hvilke råd vil du gi til andre som vil åpne butikk på Epla?
- Ha tro på deg selv, men vær selvkritisk før du legger ut produkter på Epla. Jeg ønsker at Epla skal være et nettsted med kvalitetsvarer som begeistrer kundene, og Eplas rykte blir ikke bedre enn de produktene hver og en av oss bidrar med.
- Tenk gjennom hva slags profil du ønsker å ha på butikken din. Hva er konseptet? Skal du selge raggsokker eller gratulasjonskort? Hvis du ønsker å selge høyst ulike varetyper bør du kanskje ha flere butikker med hver sine varegrupper, istedenfor å blande alt sammen i en ”Diverse-butikk”. Det finnes hundrevis av butikker på Epla, og du bør tenke gjennom hvordan du vil at din butikk skal fremstå blant disse, slik at kunder legger merke til butikken din og finner tilbake til den.
- Bruk tid på bildene av produktene og på produktbeskrivelsene. Det er disse bildene og teksten som skal selge produktet ditt. Ingenting er mer irriterende enn et dårlig produktbilde eller korte, dårlig formulerte produktbeskrivelser. Jeg synes selv at det er kjempevanskelig å ta gode bilder av klærne mine, men er bevisst på dette og prøver å bli bedre.