Går det an å få kvittering på at man har sendt et brev hos posten? Sist jeg spurte etter det fikk jeg bare kvittering på frimerket de satte på, og det holder vel ikke?
Går det an å få kvittering på at man har sendt et brev hos posten? Sist jeg spurte etter det fikk jeg bare kvittering på frimerket de satte på, og det holder vel ikke?
Jo da, det er den kvitteringen du må passe godt på (kassalappen). Jeg skriver ordrenr. ved siden av beløpet, for av og til poster jeg flere pakker enn en. Denne kvitteringen "henger" jeg på ordrebekreftelsen jeg setter i permen min.
Hva da om konvolutten kommer bort. Hjelper det å vise kvittering på posten?
Nei, det kan jeg aldri tro hjelper. Da må du ha sporingsnummer, og det får du ikke ved vanlig sending.
Kjempera at det ordnet seg Silje! Men jeg kan ikke skjønne at den kvitteringen var bevis? Kunne jo vært en hvilken som helst annet forsendelse, eller portkort til en venn for alt de vet.
Jeg drar ikke på Posten for hver pakke men kjøper esker og hefter med mange frimerker...
Det stusset jeg også over når jeg leste dette. Her er det dessverre ikke et alternativ å kjøpe frimerker til hver eneste forsendelse når jeg skal poste den. Køen og ventetiden på den nærmeste Post i butikk er helt nærmest uendelig..
Kjempeflott at det ordnet seg for deg Silje!
men det er en slik kvittering som skal til. Man ser på dato på ordrebekreftelsen, og den samsvarer med dato på kvitteringen. Det er ikke annen måte å samle dokumentasjon på.
Jeg kom ut for noe lignende for mange år siden. Jeg solgte min første håndlagde skulptur på eBay, og en dame i USA betalte 100 dollar for den. Så jeg sendte den og tok vare på kvitteringen. Hun begynte raskt å mase om at den ikke var kommet, og holdt på veldig lenge med det. Den kom jo tydligvis aldri frem, i følge henne. Hun krevde pengene tilbake gjennom paypal etter en stund, og pengene ble trukket fra min konto. Den kvitteringen på at pakken var posten ble absolutt ikke godtatt som bevis for paypal. Jeg fikk aldri pakken i retur, og er ganske sikker på at hun lurte meg.
Flott at du fikk det gjennom med din sak, og at paypal godtok det som bevis nå.
Flott at saken fikk en lykkelig løsning, Silje!
I denne saken var det vel slik at kunden nektet for at hun i det hele tatt hadde bestilt varene. Så lenge selger kan fremvise en ordrebekreftelse, er det bevist at varene er bestilt i kundens navn. Da har jo selger sitt på det tørre, etter mitt syn.
Om kunden fortsatt hevder at hun aldri har bestilt varene, tenker jeg at det blir en sak melom PayPal og kunden, med tanke på evt kortsvindel, ID tyveri e.l. Jeg opplevde en gang at Visakortet mitt ble hacket, og svindleren klarte på en eller annen måte å handle via min PayPal-konto. Da tok PayPal ansvar og erstattet mitt tap.
Å føre bevis for at man har sendt en aktuell vare til et bestemt sted, er vel ikke mulig når man sender brevpostsending uten sporing (slik de aller fleste av oss gjør). Jeg vet ikke hvor stor verdi det har å vise til kvittering av frimerkekjøp. Kanskje litt?
:)
Det er dumt når slikt skjer! Mulig det er litt annerledes når kunden hevder at pakken ikke er kommet frem, for det hender at pakker forsvinner i posten. I mitt tilfelle hevder kunden at hun ikke har bestilt denne varen fra meg, men at andre har gjort det. Navnet på kunden, adressen, e-mailen og alt stemmer i forhold til forsendelsen jeg gjorde. Så ja, varen kom hjem til henne :) Skal man lure til seg gratis varer så må man være smartere enn dette. Hadde hun heller sagt at varen aldri kom, så hadde nok jeg tapt disse pengene.
Vennligst logg inn for å legge inn innlegg.