En tankevekker til dere selgere
Når man klikker seg inn på Epla for å selge det man lager, må man velge knappen "start butikk". Altså starte butikk. Når dette er gjort og varene ligger der, kommer etter hvert kundene. Butikken er en realitet! Dette synes du er fantastisk moro, tenk mitt første salg! Ja, dette gir stor motivasjon, og du får ny energi, du vil lage mer. Butikken er i gang, og kundene kommer en etter en. Dette er herlig, men ikke alle dager er like rosenrøde. Du har startet butikk, og da må man ta ubehagelighetene som kan komme også.
I dag fikk jeg min første sak med PayPal. Jeg fikk mail fra Pay Pal som informerte meg om en kunde som har reist tilbakebetalingskrav. Kunden hevder, jeg siterer << Kjøperen hevder at dette kjøpet ble foretatt uten godkjenning til å bruke betalingskortet.>> Hun krever at Pay Pal skal betale henne tilbake pengene for varen hun mener ble bestilt uten hennes samtykke. Pay Pal holder nå tilbake beløpet fra min konto til jeg legger frem bevis.
Nå kommer jeg til poenget, en tankevekker, som jeg retter til dere som ikke har orden i papirene. Jeg handler titt og ofte på Epla, og stiller meg undrende de gangene det ikke ligger angrerettskjema i pakken. Noen sender det på e-mail, mens andre gjør ikke noen av delene. Da tenker jeg at her blir ikke noe tatt vare på, ingen dokumentasjon som du kanskje kan får bruk for en dag. Tar du vare på kvitteringen når du poster en pakke?
Jeg samler alt i en perm, ordrebekreftelsene ligger systematisk etter hverandre etter måned og dato. På denne ordrebekreftelsen klistrer jeg på kvitteringen jeg fikk på posten da jeg sendte varen. Slik at for meg var det enkelt å finne denne kunden, og alle bevis lå der. Jeg sender alltid med angrerettskjema, (takk Lise), for denne kunden er "toget" gått for lenge siden. Det er nå snart 2 måneder siden jeg sendte denne aktuelle varen. Jeg har ikke hørt en lyd fra denne kunden, heller ikke fått noe vare i retur. Derfor satt jeg som et spørsmålstegn da jeg i dag fikk mailen fra Pay Pal.
Har du ikke laget deg et system, så gjør det i dag! Opplever du det samme som meg er det viktig at du har orden i papirene.
Mine tanker rundt denne saken: Hvorfor kommer kunden nå etter snart 2 måneder og krever pengene tilbake? Er dette den nye måten å snyte til seg gratis vare om du skulle være så "heldig" å treffe på en selger som ikke kan fremlegge bevis? Hva med dette, det står << Kjøperen hevder at dette kjøpet ble foretatt uten godkjenning til å bruke betalingskortet.>> For det første må du logge deg inn på Epla for i det hele tatt å kunne gjennomføre et kjøp, altså du må ha brukernavn og passord. Når du har funnet frem det du vil kjøpe kommer du til betalingen, ok, du velger Pay Pal, her må du også frem med et passord for å få gjennomført betalingen. Jeg undrer meg veldig når slike kunder bedyrer sin uskyld, og hevder at andre må ha gjennomført kjøpet. Vrøvl og fanteri spør du meg!
Jeg har levert mine bevis i dag, og er veldig spent på hva som skjer med denne saken fremover.