Oioi, jeg tror jeg blir en gledesdreper nå...
Momsgrensen inn til Norge er faktisk 200 NOK. Er det en gave, er grensen 1000,-.
Dersom varen er verdt over kr 200,- uten porto, er det momsfritt. Men er den verdt over 200,- blir det faktisk beregnet 25% moms av både varens verdi og portoen!
I tillegg til dette kommer Postens gebyr (prisen de tar for å regne ut momsen og kreve den inn fra deg). Tror det gebyret er på 150-200 kr, varierer med pakkens verdi.
Men, dersom Posten krever moms av noe du har betalt under 200 kr for: send dem kvitteringen på epost og forklar situasjonen! Jeg har opplevd flere ganger at selgere har merket varer med for høy verdi, og jeg har fått slettet kravene hver gang. Tror det er viktig å gjøre dette før du henter ut varen (og betaler), det er nok lettere å få slettet et slikt krav enn å få tilbake pengene (?)
Momsgrensen i Norge er ikke endret på forferdelig mange år. Hadde den fulgt den generelle prisstigningen, ville den vel vært rundt 1000 kr nå? Intensjonen med regelen er ikke at det skal være umulig å importere småting til privat bruk. Men dette er politikk, vet ikke om det har så mye på dette forumet å gjøre... :-)