Jeg har enkeltpersonforetak, og regnskapsføreren min tar seg av alt. Sørger for at alt ligger pent og pyntelig og sortert, innført der det skal, slik at tiden regnskapsføreren bruker går med til faktisk regnskapsføring, ikke sortering av krøllete kvitteringer og manglende innføringer. Stort sett har jeg da oversikten over moms, overskudd/lønn og denslags, så jeg ikke får noen ubehagelige overraskelser underveis :o)
Min første regnskapsfører (hun sluttet i firmaet etter noen år, så jeg fikk ny) ga meg veldig streng beskjed om at hun skulle føre regnskapet mitt, da jeg i iveren første gangen hadde meldt inn regnskapet selv via alltinn eller-hva-det-nå-heter... Uansett må regnskapet ditt godkjennes av autorisert revisor ved årsoppgjøret, og jeg regner med at det kan være en like så kostbar affære som å ha regnskapsføreren der hele året, som i tillegg tar årsoppgjøret for deg..?
I tillegg er det veldig verdifult å ha henne der for å svare kjapt og presist på spørsmål som dukker opp underveis :o) Jeg bruker mellom 12 og 15.000,- i året på regnskapet, avhengig av bilagsmengden.
Ikke kvi deg for å kontakte et regnskapfirma for å stille spørsmål! De vil ha flere kunder, og vil antagelig mer enn gjerne svare deg på alt du lurer på!