Jeg ønsker å legge inn en liten kommentar angående bruken av begrepet trykk og print på Epla, da stadig flere begynner å selge print beskrevet som trykk.
Scanner eller avfotograferer man et bilde og printer det, så kalles dette et PRINT,og ikke et trykk.
Fagordet TRYKK omfatter grafiske bildefremstillingsprosesser som tresnitt, etsing, litografi og linotrykk. Bak disse prosessene ligger det et tidkrevende og møysommelig arbeid. Av en serie trykk fra samme trykkplate, så er det kanskje bare noen av disse som er fine nok til å brukes. Når jeg trykker, så kan jeg lage 40 bilder, og bare 15 av de er fine nok til å kunne brukes. Mellom hvert trykk må man rengjøre stensilplaten og påføre ny farge.Fordi en under trykking jobber med sverter, vil hvert bilde se litt forskjellig ut, selv om trykkplaten og fargene er de samme.
Trykk skal også signeres på en spesiell måte som originaler. Hvert enkelt av de, med nummer/antall i opplaget og tittel til venstre, og signatur til høyre. Det skal også gjøres med blyant.
Det er stadig flere butikker på Epla som tilbyr kopier og print av bilder og kaller det trykk. Dette gir et feilaktig bilde av hva de faktisk selger. Og det skader omdømmet til begrepet for de kunstnerne som faktisk tilbyr ekte trykk her på Epla. Det er nok flere som ikke vil like at jeg blander meg opp i dette, men det er fordi jeg er kunstner av utdanning og driver med trykk selv (ikke som jeg selger på Epla) og kjenner jeg reagerer på måten ordet blir misbrukt på. Hvis jeg skulle begynne å selge trykk på Epla nå, så vil jo de fleste av gjenstandsoverskriften trykk tro at jeg selger print og kopier og ikke et originalt print.
Kunstkjennere vet å sette pris på det møysommelige arbeidet som ligger bak et ferdig trykk. Og profesjonelle kunstnere ville aldri produsert en original og sendt den gjennom en kopimaskin. Da er det ikke en original lenger. Da er det en kopi.
Det riktige ordet for et bilde som er avfotografert og printet, er altså som ordet tilsier - et print/utskrift, eller en kopi.