Lurer litt på dette med butikknavn. Kan man velge et butikknavn (som også skal brukes som merkenavn) som faktisk er et registrert firmanavn i Brønnøysund? Her er det snakk om et lite firma (en kafé) et helt annet sted i landet.
Lurer litt på dette med butikknavn. Kan man velge et butikknavn (som også skal brukes som merkenavn) som faktisk er et registrert firmanavn i Brønnøysund? Her er det snakk om et lite firma (en kafé) et helt annet sted i landet.
Butikken din kan hete akkurat det du vil. Det trenger ikke være noe registret firma :)
Da ville jeg i alle fall ha ringt og spurt kafeen pent om lov først! Og om butikken din ender opp med å gå så godt at du får lyst til å registrere firma selv, så vil du jo måtte finne på et nytt navn - så kanskje det er best å få gjort det nå?
Er ikke lett dette med butikknavn altså. Jeg har lyst til å bytte navn på den andre butikken min, men sliter også med å finne et jeg er 100% fornøyd med som ikke er tatt fra før.
Ja, får tenke litt mer, dette er vanskelig! Men kom på at om man skal registrere firma kan jo firmaet godt hete noe annet enn merkenavnet, dessuten er det ikke så veldig sannsynlig at jeg gjør det noen gang. Og det virker jo som det er en del navn som går igjen, f.eks er det jo mange kafeer, frisører, barnehager etc. som heter det samme.
Eg har registrert firmaet mitt med namnet mitt og ikkje merket mitt. Har fått det anbefalt pga rekneskapstekniske forhold... som eg ikkje hugsar heilt kva var. Registrerer du firmaet ditt med nanmet ditt kan du ha ulike merke/firmanamn.
Man må ha med etternavnet sitt i firmanavnet når man registrerer seg, men man kan ha flere "underfirma" hvor det ikke er noen slike krav. Dermed kan man registrere flere merkenavn under ett firma. Men det er vel ikke dermed sagt at man har noen eksklusive rettigheter til det navnet, eller hvordan fungerer det, rent juridisk? Noen som vet?
Ah, jeg missforsto spørsmålet. Jeg har et firma i Brønnøysund som heter noe helt annet en bedriften. Det irriterer meg skikkelig. Så skal du registrere deg i Brønnøysund med fima, vil jeg som andre her nevner bare bruke navn ditt som firmanavn.
Men er det snakk om navn på Epla butikk, eller ellers du du snakker om å lage butikk nå? Det er jo ingen lov eller regler som sier at man ikke kan hete det samme. Men jeg ville personlig hatt noe unikt og eget, bland annet med tanke på når du skal ha nettside. Da jeg startet designbyrået mitt var vi inne på masse navn og sjekket opp mot ledig domene. Problemet var at "alt" var opptatt. Vi ville jo ha et navn som kunne brukes over alt og at vi ikke plutselig måtte hete noe annet på internett.
Faktisk kan man mot å bet. ekstra - mener det er 2000,- - sikre seg mot at andre tar samme navnet, så jeg anbefaler å sjekke ut om dette er gjort av de som har ev. navn fra før. Har de bet. for å sikre seg retten til navnet, så kan ev. andre som tar det i bruk risikere både rettsak og erstatningskrav.
PS; Dette gjøres også i brønnøysundregistret.
Vennligst logg inn for å legge inn innlegg.