Registrerte meg her for en kort stund tilbake, og er helt fersk. Hva skal man sette på fraktkostnad og moms/avgift?
Registrerte meg her for en kort stund tilbake, og er helt fersk. Hva skal man sette på fraktkostnad og moms/avgift?
Kommer ann på hva du selger. I norge "må" man selge inklusif mva. Så der burde du ikke sette på noe. Når man selger kunstverk er det 5% eller 10% som er sånn kunstneravgift eller hva det heter. Her kan man vel sette det i tillegg??? På frakten setter jeg det jeg tror varen koster, av og til litt mer. (jeg selger klær og det er vanskleig på forrhånd å si hva det kommer på) Men kom det på mer en 10kr en det jeg satte opp som pris, refunderer jeg evnetuell restfrakt til kunden. Folk er ikke så glad i betale frakt, jeg har sett billige varer her på forumet, og frakt til 100kr på noe jeg vet ville kostet ca 30kr. For min del er ikke det akutelt å kjøpe, er vel en prinsippsak, men jeg vil heller betale mer for selve varen en frakten :)
Posten.no har også prislister dersom du vet sånn omtrent hvor mye en pakke fra deg vil veie.
Du selger smykker (?) såvidt jeg skjønte, og vil dermed ikke ha høye fraktkostnaden. Jeg pleier å ta 16 kr for alle smykker - da bruker jeg alltid boblekonvolutt så jeg er mer sikker på at ting ikke blir borte i posten.
Etter litt erfaring nå, så finner man ut hva det koster sånn ca å sende i Norge. Og utifra Posten.no sine fraktpriser kan du beregne hva varen vil koste å sende. Du kan for eksempel bruke en liten digital kjøkkenvekt, koster ca 150 kr. Jeg tar 14 kr for øredobber og 17 for smykker og armbånd, i Norge. På nettsiden min har jeg flere alternativ, både resten av Europa og resten av verden, og jeg bruker posten sine retningslinjer også her. Anbefaler deg å sjekke ut, for da er det så mye lettere å beregne frakten:)Ikke enkelt i starten det der altså;)
Du skal kun velge moms om du er momsregistrert. Det er ikke lov å kreve inn moms i Norge uten at du er momsregistrert. Dvs, de fleste hobbister setter 0% i moms.
Momsen kommer i betraktning den dagen man går over den magiske 50.000,- grensen. (Selger for 50.000 innenfor 12 mmndr. sammenhengende.)
Vennligst logg inn for å legge inn innlegg.