Er det noen av dere som selger på markeder/messer som låner/leier bankterminal kun til dette formålet?
Er det noen av dere som selger på markeder/messer som låner/leier bankterminal kun til dette formålet?
Det har jeg også lurt på. Og om det lønner seg ?
Det må da være skammelig dyrt... Eller? Var det noe sånt som at det skulle bli påbudt med kassaapparat også, for de som selger på marked, eller har jeg missforstått?
Klippet fra bokføringsloven:
Krav til kassaapparat Ny bokføringslov krever at kontantsalg skal registreres på kassaapparat, terminal eller annet likeverdig system. Sporadisk eller ambulerende kontantsalg som ikke overstiger 3G (ca pt. kr. 188 000,- per år) er unntatt fra kravet om kassaapparat eller tilsvarende system. Den bokføringspliktige må i slike tilfeller dokumentere kontantsalg ved fortløpende registrering i innbundet bok der sidene er forhåndsnummererte eller ved gjenpart av daterte, forhåndsnummererte salgsbilag. Etter bokføringsforskriften § 5-4 siste ledd kan departementet (delegert til Skattedirektoratet) i ”særlige tilfeller” gjøre ytterligere unntak fra kravet til kassaapparat. Det ligger i dette at dispensasjonsadgangen skal praktiseres restriktivt.
Forskrift av 21.februar 1995 nr. 180 om regnskapsføring for billedkunstnere er fortsatt gjeldende.
Enkelte terminaler er en kasse i seg selv og noen banker har utlåns terminaler, men de tar seg betalt så rund 1000,- dagen må en regne med. Ellers har du korttids leie, men det koster også mye.
"Min" bank også tar kr. 1.000,- for en dags leie.
Uff, det var da skammelig dyrt! Da må man virkelig selge endel om det skal lønne seg... Det klippet fra bokføringsloven er vel en helt annen sak. Bokføringspliktig er vi alle som driver med salg av husflid og lignende. Kassaapparat kreves om man overstiger 55000,-(tror jeg beløpet var).
Er det forresten noen som aner hvor man får tak i slike forhåndsnummererte bøker (sporadisk salg)? Staples selger ikke, og jeg finner ikke på nett.
Bøker får jeg tak i hos min lokale bokhandel :o)
Har hørt at Staples har hatt tidligere, man kan også bruke slike nummererte kvitteringsblokker for det man selger. Og ellers ta vare på alle kvitteringer på det man handler + evt. andre utgifter.
Vennligst logg inn for å legge inn innlegg.