Endelig noen som tar bladet fra munnen og henger bjella på katten :) Herlig!
Orddelingsfeil (som det feilaktig kalles, det heter "feilaktig særskriving av sammensatte ord" - tror jeg!) irriterer vettet av meg. Det kan selvfølgelig være dyslektikere her inne som ellers, og det er sikkert noen som slurver også, men jeg tror mange ikke VET bedre. De tror faktisk det skrives "porselens smykke". Eller så bryr de seg ikke. Ærre så nøye ´a?
Vel, jeg (en særing) kan klare å opparbeide en så heftig irritasjon at jeg ikke orker å være et sekund lenger i butikker med "kjempe fine sminke punger".
Ved et alvorlig tilfelle (forferdelig språk, men veldig fine ting), spurte jeg om jeg kunne få lov til å lese korrektur på butikken hennes (velkomsttekst og en hel bøling produkter). Det fikk jeg lov til :) Det tok meg flerfoldige timer, så jeg gjør det nok ikke igjen. Men innemellom vurderer jeg om jeg skal legge ut et produkt kalt "rettskriving" for en billig penge... (Hvor? Under mote eller materiell? Hehe). Ingen vil selvfølgelig kjøpe det. De som er bevisst hvordan de skriver, klarer uansett å skrive noenlunde korrekt. Resten bryr seg ikke. Eller tror de skriver finfint.
100 % perfekt skriver ikke jeg heller (f.eks. er kommaregler vanskelig!), men å dele et glassfat i to, dét gjør jeg i hvert fall ikke :)