Jeg blir både svett og flau når jeg leser dette!
MONOme: Jeg er enig med deg, men jeg føler likevel det er forskjell her, at hele begrepet "håndlaget" blir misvisende. Når jeg lager en egen design av noe, til tross for at jeg kan bruke noen halvfabrikata som f. eks. klistermerker i et kort, ting jeg ikke kan produsere selv, da legger jeg det ut på håndlaget fordi helhetsinntrykket av produktet er min design, mine penselstrøk, min komposisjon, mine fargevalg osv. Noen av smykkene mine er også min design og ligger derfor fremdeles under "håndlaget".
I det smykket, kortet eller hva som helst bærer tydelig preg av å ikke være min design, eller inneholder så mange ferdige deler at det blir gjenkjent som et "panduroprodukt" før det er "DillDallDesign" føler jeg ikke for å fronte produktet som 100% håndlaget, Produktet er laget av meg, av DillDallDesign, men det er kke håndlaget av meg.
Og selvfølgelig kan vi ikke lage alle deler selv, jeg har da ikke sagt noe annet. Jeg sier bare det er forskjell på å montere/komponere o. l. delene sammen til noe unikt, og på å det å lage noe som tydelig er en del av in-hobbyen som alle holder på med og som derfor gjør at alt ser likt ut.
ND!: Jeg står for det jeg legger ut for salg, ellers ville jeg aldri lagt det ut. Jeg legger kun ut ting jeg ville betalt for selv. Å ikke kontinuerlig kritisere sine egne produkter og vurderer kategorier stopper ens egen kreative utvikling. Jeg liker å lage smykker, men de bærer sjeldent preg av å være min design. Og ikke bekymre deg, det står nå at smykkene er "laget" av DillDalldesign. Alle opplysninger er så korrekte som jeg får dem, og vil kundene vite mer kan de lese "om butikken".
Jeg sier ikke at mine egne produkter verken er fantastisk flotte eller elendige, men jeg tør i det minste å bruke meg selv og produktene mine som eksempler på hva jeg føler er greit og ikke greit. Hvis det høres ut som jeg henger ut meg selv, so be it!
Lise: :) Der smalt det, men det er mye sant i det du sier. Som tidligere kunst- og håndverkslærer på ungdomstrinnet vet jeg at ferdige kits o. l. blir brukt til å lage håndlagde produkter... Selv om jeg selv aldri bruker ferdige kits ser jeg at andre bruker det mye og selger det som sitt. Såvidt jeg vet er det ikke lov å selge produkter basert på andres design uten særlig tillatelse fra designeren. Ved å bruke deler som f. eks. klistermerker slik jeg gjør er jeg i et grenseland av lovlighet, et lovverk jeg setter meg bedre og bedre inn etter som ukene med butikk her på epla går. Jeg synes kanskje lovbruddene hvor folk regelrett misbruker og stjeler andres design er verre enn at håndverket er simpelt. (Og ja, jeg forsøker å slutte og bruke både klistermerker og mønsterark, men det blir så forbaska fint når jeg bruker det...)
På den andre siden forstår jeg at både selvlærte og utdannet (kunst)hånverkere synes det både er kjipt og urettferdig at produktene deres forsvinner blant kits og billigmontasje. Og det var også grunnen til at jeg valgte å bytte kategori på produktene mine, det er en viss enorm kvalitetsforskjell mellom mine monterte smykker med billige perler og et smykke lagd etter flere timers prøving og feiling, med selvlagde materialer og egenvridde ørekroker.
Det triste er at kundene ikke vet forskjellen. Det ville derfor kanskje vært en fordel å skille kunsthåndverk og håndlaget her inne. Eller i det minste, at vi tar litt mer ansvar for våre egne produkter.
Jeg beklager hvis jeg støter noen med meningene mine!