Lurer litt på en ting, hvor går grense for håndlaget? Har sett på en del smykker som ligger under katogorien håndlaget og det er liksom bare et kjede med en charms på. Er det håndlaget? Alle kan vel kjøpe et kjede og tre på et charms eller hva?
Lurer litt på en ting, hvor går grense for håndlaget? Har sett på en del smykker som ligger under katogorien håndlaget og det er liksom bare et kjede med en charms på. Er det håndlaget? Alle kan vel kjøpe et kjede og tre på et charms eller hva?
For jewellery, things are usually assembled- there are very few on epla where the whole product is handmade. Assembled: made from manufactered components handmade: made from self-made components.
Det er mye kategorisert som håndlagd, men virkelig ikke er det, som du sier smågodt. Vet ikke om det er noe å gjøre med det, men det hadde vært hyggelig om det ble luket ut noe av det.
Men i samme slengen, noe som er i tema; Hva med maskinstrikket? Er det egentlig håndlaget, eller er det maskinlaget?
I smykkekategorien er det jo et VELL av Panduro/Etsy-kjøpte ting og tang tredd på en snor, og ett eller anna limt på en ring... Det er ikke mye håndlaget over dét, nei, og det oversvømmer Epla.
Vi kunne kanskje fått en egen kategori for "Halvfabrikata limt sammen"? Helt greit at det er der, mange liker det også, men det er så massive mengder at det skygger for det som faktisk ER håndlaga.
Marianne: Har du strikket på maskin noen gang? Nå er det jo et stort utvalg av modeller der ute, men jeg kan si litt om hvordan jeg maskinstrikker: (Sikkert på steinaldervis, hehe...) Jeg har en manuell maskin, ingen motor, ingen datatilkobling, ingen ingenting, egentlig :o) Strikkesleden dras for hånd, masker økes og felles for hånd osv. Jeg bruker laaang tid på strikkeprøver og utregninger for å kunne lage mønstre som fungerer - desse er det ikke bare å løpe og kjøpe. I tillegg monterer jeg alt for hånd, og håndstrikker eller hekler gjerne kanter til slutt. Så for min del er maskinstrikket nesten mer håndlaget enn det som er sydd på maskin - egentlig :o)
Bare SÅÅ enig med deg Laila,bra fortalt. :-) Det kan ligge utrolig mye arbeid bak et maskinstrikka plagg. Det er langt ifra gjort av seg selv. Fordi noe er maskinstrikket så vil det ikke si at en kan bare trykke på en knapp og plagget kommer fiks ferdig utifra maskina. Her må vi mange ganger begynne med et plagg ifra tegnebrettet..
Snodig at det er mange som tror at strikkemaskin omtrent er som å trykke på en knapp og så kommer plagget ferdig ut. Men det skyldes vel at mange aldri har vært borti en strikkemaskin.
Man kan egentlig sammenligne strikkemaskin med en symaskin (slik gammeldags med sveiv). Så fremfor å sy for hånd, og fremfor å strikke for hånd, så sparer man litt tid. Men fremdeles må mesteparten av jobben som må gjøres manuelt. Jeg kjenner ingen som har motor på strikkemaskinen sin, og det er jo forståelig siden en slik motor koster mange titalls tusen.
Og er helt enig med Lalia og Yvonne, det er utrolig mye jobb som ligger bak et ferdig produkt, særlig fordi vi må lage eller tilpasse mønster selv. Strikkemaskinmønster er sjelden vare.
Tror vel neppe man vil komme til noen enighet om hva som er håndlaget eller ikke. Det som jeg synes egentlig er mer interessant å diskutere, er hva som kan anses som eget design og nyskapning eller noe som er en kopi laget etter et kjøpt mønster.
Vanskelig tema og sikkert like mange meninger som folk ;-)
Jeg tror ikke man skal henge seg så opp i hvor denne grensen går. Sier som Carina her, sikkert like mange meninger som folk. Tenker også at det noen her som selger håndarbeid som andre har laget, er dette ok? Eller bør man opplyse om dette?
Flotte svar! Jeg har aldri så mye som sett en strikkemaskin, og derfor spørsmålet. Det var på ingen måte kritikk til noen eller noe, kun ett spørsmål om det faktisk er håndlaget.
Nå har jeg fått oppklart at det er det, og det setter jeg pris på. For oss som ikke vet hva det dreier seg om kan det virke lite håndlaga når det står; maskinstrikket
Jeg visste heller ikke at man måtte lage mønster selv. Her lærer man noe nytt hver dag :o)
Fint å bruke maskinstrikket som eksempel, og da må jeg bare si at det å montere smykker er lett å sammenligne. Selv om alle delene kommer fiks ferdig fra en butikk er det måten du setter dem sammen på som gjør dem unike, ikke alle har samme idéene og kombinasjonene. Å bruke deler eller halvfabrikata en ikke har designet selv er absolutt hjemmelaget, og også håndlaget, men det er ikke brukskunst.
Men ja, en charm på ei lenke blir for lettvint, å produsere fra andres mønstre for salg uten tillatelse er jo et direkte lovbrudd.
Selv er jeg noe i tvil på om jeg bryter loven når jeg bruker halvfabrikata, og kommer derfor til å gå mer og mer over til å bruke egendesign på flere av produktets deler. Det blir litt for mye av "alle andre gjør det", og når alle andre gjør det blir det til at intet er unikt. Noen ting kan jeg verken designe eller produsere selv, da må jeg jeg bruke panduro, sløyd-detaljer eller hvem enn som kan selge det til meg. Andre ganger bruker jeg snadder og "søppel" rett og slett fordi at uten det ville jeg ikke blitt inspirert til å lage gjenstanden. Sånn som alle plastrosene som er her ute, noen av de kommer til å bli pene på et kort en dag...
Vennligst logg inn for å legge inn innlegg.