Gurimalla, folk overrasker meg hver dag. Hvis du hadde hatt lyst til å dele mønsteret ditt hadde du gjort det allerede vel?
Siden navnet mitt kom opp ( Kaptein Biff ) føler jeg for å si noe om det. Jeg kom til et punkt hvor jeg verken orket eller ønsket å lage så mange rangler som markedet etterspurte. Jeg begynte derfor med å lage fine og detaljerte PDF'er av ranglene jeg solgte, og deretter har jeg fortsatt med mønsterutvikling. Jeg syns dette er gøy, og selv om det tar tid å lage et mønster, så er det en engangssum som jeg etter det trenger å bruke veldig lite tid på. Siden jeg la ut det første mønsteret mitt i januar har jeg solgt ca 120 mønstre, og det blir litt penger av det selv etter alle gebyrene, og det genererer for meg større overskudd enn hva en rangle gjør når tallene er blitt såpass som de har blitt.
Prisen jeg har lagt meg på er det nesten alle heklemønstre koster på etsy, ca 5-6 dollar, eller 30 norske kroner. Jeg har hyggelige kunder, som som regel kjøper mønsterne mine fordi de leser bloggen min, de vet standpunktet mitt mot kopiering og jeg orker ikke lenger å være så paranoid mot stjeling. Velger man å legge ut mønsterne sine må man regne med at det er èn dust blant de hundre søte heklerne. For min del er folk også superglade for å kunne lage ranglene selv, og det er jo tilfredsstillende å kunne bidra til det og tjene noen slanter i tillegg.
Jeg syns dette forumet ofte er så bastant? Sorry altså, men valget mitt om å lage mønsterne mine, og så selge dem til 30 kroner er rimelig gjennomtenkte greier, så jeg blir kanskje litt hårsår når noen av dere får det til å høres ut som den teiteste tingen i verden... Det trykte ord virker hardere enn det muntlige, det er lurt å huske på:)