Hei!
Nå kjenner jeg at jeg er passelig lei og oppgitt over all sutringen og de sure minene som er omkring Epla om dagen. Det har alltid vært klaging og negative tilbakemeldinger uansett hva vi gjør, men i det siste ser det ut til at ’alle’ synes vi i Epla gjør en elendig jobb og at vi lar Epla gå for lut og kaldt vann. Det kunne ikke vært lenger fra sannheten.
Om noen av dere hadde den minste anelse om hvor mye tid og energi både jeg og Ida, og ikke minst Torunn (som faktisk er i barselpermisjon men fortsatt stiller opp uten å mukke når vi roper om hjelp) legger ned i å få Epla til å gå rundt ville dere rødmet ned i skoa over den urettferdige kritikken dere lirer av dere.
Bare for å rydde opp i noe først som sist; Epla er et nettsted som selger en tjeneste, denne tjensten er muligheten til å lage sin egen nettbutikk under paraplyen ’Epla.no’ og legge ut produkter for salg i denne butikken. Det er dette dere betaler for, og om dere går tilbake i ’fakturabunkene’ for å ta en titt er det veldig få av dere som betaler mer enn noen hundrelapper i året for denne tjenesten.
Vi har i tillegg til å tilby denne tjensten valgt å prioritere mye av tiden som brukes på Epla til markedsføring. Utover å kunne kjøpe profilert butikk på forsiden er det ingen som betaler noe ekstra for dette. Vi sender ut nyhetsbrev hver eneste uke året igjennom, vi har en fast sak på seher.no hvor vi legger ut Eplafunn jevnlig, vi bytter forsiden hver dag på Håndlaget og flere ganger i uken på de andre avdelingene. (Noen få ganger har forsidene blitt liggene lengere, men det skyldes uforutsette ting vi ikke har kunnet noe for.)
Vi lager nye lister og bannerkampanjer jevnlig (noe vi i det siste også har ønsket å få dere med på, så om du synes det skal komme nye bannere oftere er det bare å komme med forslag). Vi lager annonser til print og har bare de siste ukene hatt annonser både i KK, Allers og Vakre Hjem og Interiører. Vi oppdaterer facebook så ofte i kan og vi kommer til å få i gang Ukens Eplagave igjen også etter hvert. Vi har nettannonser i mange ulike formater både på kk.no, seher.no, dinside.no, lommelegen.no og mange andre Aller-drevne nettsteder med flere hundre tusen brukere stort sett hver eneste dag.
I tillegg svarer vi på hundrevis av e-poster hver eneste uke, også fra deres kunder, og gjør alt vi kan for å hjelpe både kunder og selgere å få ryddet opp i problemer eller finne fram informasjon som de måtte trenge. Det er ikke uvanlig at det klages på at e-poster ikke besvares i løpet av noen timer eller i helgene, at vi ikke kan fikse ting vi overhodet ikke har mulighet til å kontrollere, eller at vi får skyllebøtter på grunn av ting selgere eller kunder har foretatt seg som vi ikke kan ordne på 1-2-3. Men vi prøver å være vennlige og saklige tilbake uansett hvilke surmagete oppstøt vi må håndtere.
Alt vi gjør, inkludert Siws Hobbykrok i Allers, gjør vi for å kunne profilere Epla og vise dere fram. Siden jeg lager i Allers var den beste måten å få til en jevnlig strøm av Eplaprodukter inn i Allers på. Det har lite å gjøre med at noen av oss ønsker å være kjendiser, det er en del av markedsstrategien vår som skal bidra til å gjøre Epla enda mer synlig. Det samme gjelder TV-opptredener. Vi prøver alltid å ha med Eplaprodukter eller Eplaselgere som får lov til å vise seg fram, så langt det lar seg gjøre.
Ja, vi lager Eplabøker og vi prøver å få til å gjøre nye og spennende ting som skal komme dere til gode. Det er vi helt avhengige av å gjøre for å få Epla til å gå rundt økonomisk. Det er ikke nok penger i provisjonen vi får inn til at det går rundt på egenhånd, og derfor er vi helt avhengige av å videreutvikle konseptet slik at Epla i det hele tatt kan bestå.
De siste ukene har vi jobbet med et prosjekt som mange av dere har blitt kontaktet i forbindelse med, og som naturligvis har tatt mye av vår tid. Vi kan ikke gå offentlig ut med hva dette er før alt er avklart og vi nærmer oss dagen da alle skal få vite hva det dreier seg om, men kan si såpass som at vi hverken har ligget på latsiden eller ’forlatt skuta’.
Når det kommer til rapportene om tomme butikker på Epla er det på ingen måte noe vi har glemt. Ida har tatt hovedansver for oppfølging av disse, men det er en omfattende jobb og kommer i tillegg til alle andre daglige gjøremål. Det betyr at det vil ta tid å jobbe oss igjennom alt dette, så vi ber om tålmodighet omkring denne saken.
Jeg vet at det er lett å være fryktelig direkte på nett, og at mange av de tingene som skrives ikke alltid er ment å være så strenge som de framstår. Men det betyr ikke at det ikke går inn på oss. Jeg har vært rimelig fortvilet mange ganger når jeg har satt både famile, venner og viktige ting til side for å prioritere Epla i lange perioder, og så leser jeg på forumet at jeg gjør en dårlig jobb og at jeg burde vært byttet ut. Det er lov til å tenke seg litt om før man lirer av seg edder og galle om andre, inkludert meg, for det er ikke sikkert du sitter på den hele og fulle sannhet. Dette er også en av grunnene til at vi ikke er innom forumet veldig ofte, det er så mye skittkasting og urimeligheter at det tømmer oss for motivasjon å sitte og lese ting på forumet. Da synes vi det er bedre å la det være.
Det er lov å sende en e-post og spørre om hvorfor forsiden ikke ble byttet i går eller hvorfor det ikke har blitt lagt noe ut på facebook de siste par dagene eller hvor det ble av ukens eplagave. Hva med å tilby seg å bidra eller komme med konstruktive forslag istedenfor å komme med en haug beskyldninger? Å hoppe til konkusjonen om at vi rett og slett ikke bryr oss, og at det er ’konsernet’ som har tatt fra oss integriteten og idealismen vår synes jeg er merkelig. Om noe har det åpnet dører og gitt Epla muligheten til å vokse på helt andre måter enn vi ville hatt anledning til uten.
Det jobbes hardt med nyutvikling og videreutvikling av Epla både når det gjelder det tekniske og nye konsepter og prosjekter. Alt dette arbeidet tar lang tid, og det er ikke rent sjelden at det ikke er oss det står på for å få ting gjort. Her er det lange prosesser som skal gjennomføres og utredes før pengene eller tillatelsene er på plass.
Vi verken kan eller vil eller er forpliktet til å gå ut med all informasjon om hva vi driver med til enhver tid. Noe er ideer det aldri blir noe av og vi vil derfor ikke si noe for tidlig, noe må vi beskytte for at konkurrenter ikke skal komme oss i forkjøpet og andre ting bare tar lang tid å gjøre fordi det er omfattende prosjekter. Vi tar selvkritikk på at vi helt sikkert burde vært flinkere til å dele informasjon om hvordan utviklingen på Epla går i forhold til trafikktall, og det kan godt hende vi kan få til en månedlig bloggpost om akkurat det.
Til slutt må jeg si takk for at du orket å lese alt dette, jeg har lenge sittet og grunnet på alle disse tingene uten å føle at jeg har hatt mulighet til å svare på kritikken. Nå gjør jeg det, og jeg håper dere alle kan ta med dere en ting: Ta ansvar for hva du skriver både i dette forumet og andre steder om mennesker du ikke kjenner og ikke har tilstrekkelig grunnlag for å kritisere eller dømme. Personangrep hører verken hjemme her eller i lukket forum.
Har du fortsatt bekymringer, innspill, ideer eller bare vi si din mening om en sak, er det bare å ta kontakt med meg på siw@epla.no.
Med ønsker om en riktig fin sommerdag til dere alle!
:) Siw
PS: Sommersalget på Epla ble lagt ut kl 15.00 den 1.juni på forsiden av Epla og ble noen timer etterpå annonsert på facebook.