Vel, helt siden jeg startet butikken for over et år siden, har jeg hørt at man selger bedre hvis prisen er høy.
Jeg har i alle fall erfart at DET ikke stemmer helt. En fornuftig pris, tror jeg må bli nøkkelordet; verken for høy eller for lav - la oss heller kalle det en "fair" pris.
Jeg har gått mer og mer over til aluminium fordi det er et rimelig materiale, og jeg kan dermed også selge til rimelige priser og likevel tjene litt. Sølvsmykkene selger nesten ikke!
Ok, jeg selger noen øredobber, men sjelden armlenker i prisklassen 5-800 kroner. Jeg får bestillinger fra tid til annen, men sjelder salg i butikken.
Greit nok for meg det, altså :)
Synes det er like moro å lage i aluminium og andre metaller, jeg. Så da gjør jeg det, og selger stadig store smykker til 300-450 kroner, selv om 100-300 kroner er den mest gangbare prisklassen også hos meg. Da unner folk seg litt impulskjøp innimellom, og synes de får mye igjen for pengene :)
Men jeg kommer heller ikke til å slutte med å lage dyrere ting, og jeg kommer også til å fortsette å lage sære saker som mest trolig aldri blir solgt ... inntil det kanskje en vakker dag dukker opp en kunde som den sære saken faktisk er midt i blinken for, og som verdsetter håndtverket.
Mangfold i både utvalg og pris - pluss noen 'artigsaker' - den stemmer jeg på! :)