Nope, det gjelder ikke pakke - i paragraf 22 i postloven (hehe) som jeg siterer overfor, skilles det mellom uregistrert og registrert post. Brev er som kjent uregistrert. Første setning: "Postoperatør plikter å betale erstatning for uregistrert postsending som er skadet, bortkommet eller forsinket, dersom dette skyldes grov uaktsomhet."
Jeg antar at de dermed har plikt til å erstatte uregistrerte sendinger (brev) som åpenbart er behandlet feil (grovt uaktsomt) fra deres side. Problemet blir da at man må gidde å dra til postkontoret, gidde å belære en postfunksjonær eller to om norske lover (med masse tålmodighet og hyggelig stemme, ellers går de helt i vranglås), og man må i tillegg overbevise dem om at det åpenbart er Postens skyld (det hjelper ikke å klage hvis sendingen er dårlig innpakket).
En annen sak er at det Posten kaller erstatning, vel ikke akkurat fungerer sånn at man får igjen det sendingen er verdt. Og så kan det hende, for all del, at det er etablert praksis/gitt nærmere bestemmelser som gjør at det i virkeligheten ikke er mulig å få erstatning for uregistrerte sendinger......
Noen som har prøvd? :-)