Jeg prøver å manne meg opp til å gå til en lokal liten butikk og spør om de har lyst å varene mine der. Problemet er at jeg ikke vet hvordan jeg bør gå fram, er den noen som har erfaring med dette? :)
Jeg prøver å manne meg opp til å gå til en lokal liten butikk og spør om de har lyst å varene mine der. Problemet er at jeg ikke vet hvordan jeg bør gå fram, er den noen som har erfaring med dette? :)
Min erfaring er at til å begynne med, butikkene ikke vil kjøpe nye varer fra nye leverandører, siden de ikke vet hvilken respons de kommer til å få fra kundene. Dermed har det fungert bra (for meg) å tilby kommisjonssalg. Ved kommisjonssalg, eier jeg varen inntil den eventuelt er solgt fra butikken. Det betyr at jeg sitter med risikoen for at den ikke selges og at jeg må ta varen tilbake. Samtidig slipper butikken da å sitte lenge med noe den ikke får solgt. Som sagt, det har fungert veldig bra for meg, men er ikke så sikkert hvordan det har fungert for andre. Det er en risiko (selvsagt), men jeg tenkte at det er greit å risikere for å få mine produkter " in the market" ;-)
Det var et godt tips! Men hvor mye kommisjon tar butikken og hvordan gikk du fram for første gang?
Det varierer fra 15 til 30% avhengig av beligenhet, hvor stor butikken er, osv. Det jeg gjorde først var å finne butikker som selger alpakkaklær (og lignende, dvs ullklær). Da lagde jeg en liste med mulige forhandlere og sendte epost (og ringte) rundt. De var ikke mange som svarte tilbake, men i det minste noen gjorde det. Og det har fungert veldig bra ;-)
Det spørs hva slags butikker. En generell innkjøpsregel er at butikker som kjøper til grossistpris ganger innkjøpsprisen med 2,6 eller 2,8 slik husfliden gjør. Gallerier og andre varierer helt opp til 50% - jeg har selv tilgode å finne noen som bare tar 15% og driver butikk... annet enn kafeer som har utstilling og alle ting lukter frityr etterpå... Jeg betaler normalt 40% til gallerier.
Jeg driver selv og trekker igang et lunst/håndverkutsalg, som drives som en forening, og vi må ha 25%. Man skal tross alt dekke husleie, strøm, markedsføring, skilting.. osv.. og må ha litt mat uten å drive ren veldedighet.
Kommisjonssalg må vi gjøre alle.. men det er en stoooor ulempe: Man finansierer og lager, og har et digert varelager som er parkert vekk på et bestemt sted, og det er helt opp til selgeren i butikken om han liker å selge varene, om de er på rett sted, eller ligger brettet sammen i en hylle i en krok... Det blir utrolig med verdier og varer å ha på lager der ute om man er tre-fire steder!
Noen ganger glemmer de til og med varene i en eske på bakrommet... Men det er den letteste måten å komme inn i butikker på fordi de slipper å betale innkjøpet og får fyllt opp hyllene sine.
Og er det fingermerker og skitt og is og ødelagte varer, eller butikktyveri.. ja..da...er det ditt eget ansvar.
Uff da! om de glemmer varene i en eske, må man ikke samarbeide med dem. Man må sjekke av og til hvordan det går med salget ;-) At kommisjonssalg er en stor ulempe, er jeg enig med. Heldigvis, har det skjedd bare en gang til meg at en kjole ble ødelagt (et hull). Men det skjedde under Oslo Fashion Award. Det var en butikk (jeg samarbeide med, dvs kommisjonssalg) som ble kåret og presenterte 2 av mine antrekk. Kjolen solgte jeg til slutt som B-vare og jeg har fått flere bestillinger siden :-)
Godt å ha noen erfarne selgere som kan gi gode råd, tusen takk :) Men hvordan gikk/går dere fram? Er litt redd for å si noe feil osv.
Du må bare presentere deg og tilby dinne produkter. Ha en liste med varene som du synes butikkene kan være interessert. Det må det stå grossistpris, og helst utsalgspris. Det hjelper også å ta med en katalog (kan også ta med pc eller ipad for å vise bilder) ;-)
Vennligst logg inn for å legge inn innlegg.