Jeg har et 16 piksler digitalkamera som jeg prøver å ta fine nærbilder med, men det går bare ikke! Bildene blir utydelige og jeg får det rett og slett ikke til. Dere som tar bilder av må ting, som smykker f.eks, hvilke kamera bruker dere?
Jeg har et 16 piksler digitalkamera som jeg prøver å ta fine nærbilder med, men det går bare ikke! Bildene blir utydelige og jeg får det rett og slett ikke til. Dere som tar bilder av må ting, som smykker f.eks, hvilke kamera bruker dere?
Speilrefleks er det beste du kan bruke. Skal du ha skikkelig nærbilder av bittesmå detaljer kan man bruke macro objektiv.
Med små kompakte kamera bli gjerne bildene utydelige om man går for nærme, for grensen er så lav. Da spiller det ingen rolle hvor mange piksler det har hvis nærgrensen er på f.eks halv meter. Da kan det bli vanskelig å ta close up.
Du bør ikke ta bilder så nært, men heller bruke ett redigeringsprogram i ettertid hvor du velger ett utsnitt av det bildet du har tatt :)
Lykke til!
Det finnes makroinnstilling på kompaktkameraer også, som kan hjelpe deg noe. Det er som regel bildet av en blomst som indikerer makromodus ;)
Takk for svar:) Ok, så dere bruker altså speilrefleks? Jeg har prøvd makromodus, men det blir bare utydelig. Kanskje er jeg bare nødt å kjøpe et speilrefleks til slutt. Men skal prøve det med å redigere et utsnitt av bildet.
Prøv med redigering først, jeg greier meg med et kompaktkamera, du kan jo ta en titt i butikken min å se hva du synes. Det er nevnt i andre tråder også, prøv å ta bilde utendørs mot en hvit bakgrunn, helst i overskyet vær, med dagslyset i ryggen. Lysne bildet etterpå.
Mange av kompaktkameraene har dårlig makrofunksjon. Andre kan man gå så nært som ca 5 cm.
Har speilreflekskamera med "makrolinse". Men før det hadde jeg et kompaktkamera med nærgrnse på ca 4-5 cm. Tok bra bilder med det også.
Hvor nært objektet kan du gå med kameraet ditt?
Jeg hadde før et kompaktkamera med macroinnstilling. Det var ok men fargene ble aldri helt optimale. Fikk speireflekskamera i brusdagsgave og har nok litt tungt for det for jeg fikset ikke å bruke det. Hadde med et smykke i to forskjellige butikker og ekspertene? der stilte inn og fotograferte i vei uten å klare å få gode farger. Det endte med et nytt rimelig komapktkamera Cannon SX 220 som jeg er fornøyd med. Bedre farger og klarere enn tidligere. Det har jo sin begrensning men jeg bruker redigeringsprogram og beskjærer. Har smykket ved siden av skjermen for å være sikker på at fargen blir riktig. Har også laget meg en liten fotoboks av en skoeske og et silkepapir som fungerer vra.
Sørger du for at kamera fokuserer før du tar bildet? Trykk utløserknappen halvveis ned slik at kamera fokuserer, og så trykker du den helt ned. Man kan ta rimelig gode nærbilder med kompaktkamera også.
Vennligst logg inn for å legge inn innlegg.