Hmmm, det viste jeg ikke at ikke all merinoull er stuereint, noen som vet hvilke garnprodusenter som bare kjøper fra gårdsbruk med etisk dyrehold? http://www.dyrevern.no/artikler/nyheter_om_sau_og_geit/fri_for_mulesing
Hmmm, det viste jeg ikke at ikke all merinoull er stuereint, noen som vet hvilke garnprodusenter som bare kjøper fra gårdsbruk med etisk dyrehold? http://www.dyrevern.no/artikler/nyheter_om_sau_og_geit/fri_for_mulesing
Den merinoullen jeg bruker fra Gjesdal er en av de få i norge som skal være trygge, der sauene ikke har blitt utsatt for mulesing.Om det er dette du tenker på;)
Å den røde er som blåknuten sier ikke av merinoull men vanlig ull som er behandlet på en slik måte at det er mere behagelig å ha på å lettere å vaske :)
Ærlig,jeg har aldrig hørt om mulesing..... Må jo slutte å bruke merinoull da,har jo ingen garanti for at det ikke blir brukt selv om de sier det.Huff og huff
Kan noen fortelle hva mulesing er? Og hvordan skal vi finne ut hva som er trygt å bruke - noen som vet?
Jeg googlet dette
Fra wiklipedia: ulesing er kirurgisk fjerning av hudstykker rundt sauens haleparti. Inngrepet blir foretatt uten bedøvelse og er veldig smertefullt. Mulesing er vanlig praksis i Australia, som en primitiv metode for å bekjempe angrep av sau-flue-parasitten Lucilia cuprina som forårsaker den smertefulle sykdommen Myiasis. Metoden brukes hovedsakelig på Merino-sauer.
Om du søker på de i google så får du en del lite pene bilder opp. Jeg har kun brukt merino fra Gjesdal fordi jeg fikk høre at de var "trygge".
Fant dette nå: http://www.dyrevern.no/artikler/nyheter_om_sau_og_geit/mulesing_i_norsk_ullsalg
Mulesing i norsk ullsalg Publisert onsdag 08.10.08
Mulesing foregår ikke i Norge, men norskprodusert ull blandes ofte ut med utenlandsk ull av ukjent opprinnelse. Derfor risikerer du å kjøpe ull fra sauer utsatt fra mulesing. Dyrevernalliansen har kartlagt hvor du kan kjøpe norsk garn og ull som er garantert fri fra mulesing.
Tusenvis av australske sauer utsettes for mulesing – et inngrep hvor to store kjøttstykker skjæres fra baken på dyrene, uten bedøvelse.
Mulesing utføres ikke på norske sauer, men problemet er at norsk ull ofte blandes ut med ull fra utlandet - for eksempel merinoull fra Australia.
Følgende norske ullprodusenter garanterer at deres produkter er frie for mulesing:
SandnesGarn1
Gjesdal Spinneri2
Vest-Agder Museet Sjølingstad Uldvarefabrik3
Norsk Kunstvevgarn4
SandnesGarn hevder å være Nordens største garnprodusent.
Ser at også nøstebarn garanterer sitt gran, mye man får vite her på forumet.
Nå var ikke dette ment som noen kritikk, bare en opplysning om at jeg ikke ønsker å kjøpe merinoull av etiske hensyn. Sannheten er dessverre at selv om produktene selges fra andre land er merinoullen som regel fra Australia der mulesing fremdeles er vanlig praksis. Mener å ha lest rundt 95% for et år siden eller noe..
Fryktelig mange ullprodukter til baby/barn er nettopp av merinoull fordi den er finere og klør mindre, så det er flott at de som lager produkter i ull er klar over dette! :) Veldig fint om man kunne skrive hva slags ull det er i annonsene også, slik at ulldummies skjønner hva de kjøper.. ;)
Nå har jeg lært noe nytt. Heldigvis bruker jeg bare Merinoull fra Gjesdal eller Sandnes.
Vennligst logg inn for å legge inn innlegg.