Forskjellen på ny og vintage pels er vel at vintage pels allerede er lagd... Om noen kan holde varmen med den istede for å kaste den på søppeldynga er det jo gjenbruk på lik linje med alt annet feks Fretex selger osv?
Uten å ha noe ønske om å skape en pelsdebatt her inne, mener jeg at moderne forbrukere er alt for sjøre når det kommer til hvor produktet kommer fra. Vi stenger øyne og ører for melk, skinnsko, kjøttdeig osv, men åååå, de søte revene skal vi melde oss inn i Facebookgrupper for å redde! Hvorfor er Minken viktigere enn grisen, fordi den er søt? Vi mennesker har jaktet og slaktet dyr i all tid. Vi TRENGER ikke å spise kjøtt men vi gjør det. Vi TRENGER ikke å ha på oss pels, men noen gjør det også. Jeg vet at dette er ekkelt for mange å tenke på, men er alle dere veganere? Har dere ingen skinnklær, skinnsko eller spiser egg, melk, bruker ullgenser? Hvorfor er de søte pelsdyra viktigere enn kyllingen på Prior? Jeg bare spør :-)
Bottom line er at pels er lov i følge Norsk Lov, og med mindre epla-damene selv er spesielt engasjert i pelspolitikk så er Epla et handelssted regulert i henhold til loven, og da er det opp til forbrukerne å kjøpe eller boikotte pels akkurat som alle andre steder.