Hva er 18 karat vermeil ??
Hva er 18 karat vermeil ??
Fant dette på nette, men jeg kan har ikke peiling på slikt så det er sikkert noen kloke hoder som kan forklare bedre.
Gold vermeil, which is pronounced "vehr-MAY," is sterling silver plated with gold.
Jeg søkte på det siden jeg lurte selv, har aldri hørt om det før.
Vermeil er vel bare vanlig forgylt sølv som man får hos gullsmeden? I Norge måler vi heller ikke gullinnholdet i karat (k).
Skulle ønske hver enkelt Epla-selger ville bruke litt mer tid på å forklare på norsk hva de selger for noe!
Tusen takk.... jeg blir helt forvirret av alt dette. Ja, jeg skulle virkelig ønske at alle beskrev sakene sine på norsk!
Jeg la engang ut et diagram som viste hvor lite gull det er i disse materialene... det måles i minipromiller - mellom 1 og 2,5 promille. OM et smykke da veier 4 gram, er det nesten ikke målbart med vekt... det er bare skryteordet GULL som brukes for å selge.
Når det står 18k er det bare det tusendels millimeter laget utenpå (se på en linjal, se millimeter og tenk en tusendel av det) som er gull... og er det 18 K så er det ikke engang rent gull...
Er dette det samme som før het "gulldoblee"?
Nei... det var som oftest forgylt messing eller en hard miks av kobber og noe annet. Som bare fikk gule matte flekker istedet for svarte eller blanke avslitte flekker når forgyllingen ble slitt vekk.
Men nowadays er det så mange nye rare legeringer at det er ikke noen normer lengre.... bare fine ord.
Sukk, verden går bare nedover på det planet....
OK... litt klokere.... ;o)
Vennligst logg inn for å legge inn innlegg.