Hvordan stiller dere dere til andres kopiering av produktene dere lager? Har dere opplevd det, og synes dere det er greit?
Tenkte det kunne vært interessant med en diskusjon rundt temaet..
Hvordan stiller dere dere til andres kopiering av produktene dere lager? Har dere opplevd det, og synes dere det er greit?
Tenkte det kunne vært interessant med en diskusjon rundt temaet..
Jeg synes det er fint at vi kan lære og inspireres av hverandre, alle har vi vel fått input fra noe sted. Personlig hadde jeg synes det var kjempegøy om flere hadde begynt med makramé (som jeg holder på med). Det hadde vært så stas å kunne utveksle ulike teknikker, - for selv å bli bedre, men også for å kunne ha gleden av å inspirere og hjelpe andre.
Hvis det derimot blir slik at en bare kopierer andre, uten å sette sitt eget preg på det en lager, synes jeg ikke det er særlig hyggelig.
Hvis det er åpenbar kopi, gjort med overlegg, så ville jeg nok tatt kontakt med den det gjaldt og bedt dem pent om å slutte. Men da måtte det ha vært flere produkter som konsekvent kopiert, eller at noen tok direkte kopi av butikk-/produktbeskrivelsene mine(det ødelegger for søkemotoroptimalisering!).
Ellers er det ofte slik at folk føler seg kopiert når de faktisk ikke er det, særlig når det er brukt komersielle materialer. For eksempel bruker både du og jeg og diverse andre her på Epla swarovskikrystaller til både smykker og ørepynt, og da kan det fort hende at noen lager noe tilnærmet likt uten å noen gang ha sett på "originalen". Også er jo sjelden det man tror er originalen særlig original heller... det er intet nytt under solen! ;)
Hør, hør... Det skal veldig mye til før noe faktisk kan kalles en kopi, selv om det ser ganske likt ut. Enig med Modrn i mye over, jeg syns grensen for ubehagelig går ved kopiering av tekst, bildeoppsett og butikkoppsett. Men når det er sagt så har jeg opplevd akkurat det, så jeg er evig takknemlig over at det ser ut til å ha gitt seg. Har ikke trengt å endre alle tekstene mine på en stund... :-) Hurra for Epla!
Ja, jeg for min del har funnet mye inspirasjon i andres smykker her på Epla, og fått ideer og innfallsvinkler både på hvordan man bygger opp en bra butikk og hvordan man tar bilder og skiver utfyllende og bra produktbeskrivelser:-)
Hvis man lager noe som andre synes er fint og får ideer av skal man kanskje føle seg litt stolt og?
Men grensa går et sted for alle og blir likheten påfallende i flere tilfeller, og som Mirjam her over sier at teksten også blir kopiert da blir det litt ergelig, siden man jo mange ganger legger mye tid ned i både tekst og design/ideer.
Mirjam: gleder meg på dine vegne:).....
Fantastisk butikk du har, Malin :-) og enig med deg i at det er jo morsomt når andre også begynner med den en selv er hekta på. Mange flere skulle prøvd å lage garnet sitt selv, for eksempel :-)
Jeg har prøvd meg litt på makramé i det siste :) Men jeg får det ikke heeelt til, og det er nok lenge til jeg tør tenke på å selge noe av det :P
Men direkte kopiering syns jeg er en uting. At noe ligner kan selvsagt være tilfeldigheter, så jeg henger meg ikke opp i det. Men jeg har opplevd at folk har tenget rett etter mine tegninger, og lagt det ut uten å nevne meg. Ting jeg har tegnet etter egen fantasi, som andre da tar æren for. Det blir jeg sur av. (Eller de som bare tar mine tegninger å legger ut under eget navn, både bare i nettgallerier og for salg. DA blir jeg dritforbanna. Heldigvis blir de skremt når jeg påpeker det, og sletter seg fort. Bare opplevd det på utenlandske sider, ikke her på epla da.)
Men å lage 100% originale ting er nesten umulig. Jeg har laget smykker helt fra eget hode, og brukt timesvis på design, og ukesvis på å lage det helt fra bunnen av, for så å se et klin likt et på etsy eller annet sted på nettet etterpå. Det samme har mange andre gullsmeder jeg har pratet med også opplevd. At de ubevisst har "kopiert" noe de aldri hadde sett før.
Eller at noen på andre siden av verden har kopiert dem, men uten at de noen gang har publisert bilder av sitt arbeid...
Menneskehjerner fungerer ofte merkelig likt.
Men selvsagt, direkte kopiering og stjeling av idéer er ukoselig.
Takk MariaRe, så hyggelig at du synes det! Utrolig gøy at du lager garnet ditt selv. Det ser veldig fint og deilig ut.
Miriel, bare ta kontakt hvis du vil vite noe om makramé, kanskje jeg kan svare :)
Mye bra som blir sagt her synes jeg!
Vanskelig hvor grensen mellom inspirert av og kopiering går, og når man bruker mye ferdige deler i produktene sine, kan det lett bli likt noe andre har laget, uten at det ligger noen intensjon om å kopiere bak.
Men noen ideer er mer originale enn andre, og da er det jo selvfølgelig irriterende å bli kopiert. Samtidig tror jeg at så lenge man legger ut det man lager på nettet, så vil det forekomme kopiering, desverre.
Vennligst logg inn for å legge inn innlegg.