av
Maria
for 13 år, 10 måneder siden
"Jeg vurderer å ta en opprydding i butikken kanskje en gang i måneden. Tanken er å la det folk har lagt i ønskeliste bli stående, men bytte ut det andre. Er det lurt, eller dumt?"
Svar: Dumt. Man kan like gjerne selge et produkt som ikke er ønskelistemerket som et som ikke er det. Folk bruker ønskelistefunksjonen av forskjellig årsak, ikke bare fordi det er et produkt de vil kjøpe, men fordi de synes det er et kult produkt som inspirerer dem til å lage et lignende produkt som de vil selge. Jeg har erfaring fra det fra et lignende sted som Epla. Skulle se hvilke folk som hadde lagt produktet mitt i ønskelista. Det var ti på lista. 2 av de lagde varer i samme nisje og hadde kopiert og solgte designet mitt som lå i ønskelista deres.
Jeg har fjernet noe av det som har blitt vist minst ganger, men samtidig er jo alle smykkene ganske tydelige, så kanskje folk ikke klikker for å se det større...
Svar: Folk gidder sjelden å klikke seg inn på dårlige bilder. Hvis bildet er bra, produktet kommer godt frem og ser ut som noe en potensiell kunde ville ønsket seg så klikker han seg inn. Ser produktet lite interessant ut, så kikker man videre uten å klikke på det. I stedet for å fjerne produktet, endre overskriften, el måten du omtaler produktet på. Unngå skrivefeil, eks Kult Smyke med svaråvskji kry stall. Da river folk seg i håret og scroller videre. NB! Jeg har ikke vert i butikken din. Dette er et rent overfladisk tips.
Jeg er redd for å legge ut for mange smykker også. Hvor mange produkter er greit å ha inne på en gang uten at det blir for mye?
Svar: Folk finner bl.a produkter ved å sjekke på forsiden: nyeste produkter lagt ut og ved å søke i søkefeltet på forsiden. Jo mer utfyllende gjenstandsbeskrivese du har jo flere vil finne deg. Opplys om mest mulig, også farge og str. Og i stedet for å laste opp 10 gjenstander i gangen. Fordel de over 10 dager, slik at du kontant ligger med produkter nær forsiden. Det finnes ikke grenser for hvor mange produkter du kan ha i butikken din, bare du organiserer produktene godt. Legg bestselgerne på toppen og lag egne kategorier så et blir lett å finne frem.
Hva gjør dere andre for å fornye butikken? Hva gjør dere dersom noe dere har sett på flere ganger er borte fra butikk? Sender dere melding, eller er det å anta at det er solgt da?
Svar: Jeg har ikke butikk lenger (vil ikke ha det før Epla får karaktersystem) men når jeg hadde det, passet jeg på å legge ut nye produkter så ofte som mulig. Dvs hver dag og maks ett produkt per dag eksklusive gjenopplastninger av solgte varer. Og så forbedret jeg produkter som hadde ligget lenge ute med få treff. Lagde nytt bedre produkt, tok bedre produktbilder, mer utfyllende tekst og lastet opp på nytt.
Om noen fjerner produkter fra butikken sin som jeg har hatt lyst på, så glemmer jeg hele produktet og surfer rundt etter noe annet på Epla. Det er så mange produkter pg selgere at jeg greier ikke henge meg opp i et produkt, hvis det ikke er særdeles unikt og spesielt, og det er det ikke så mye som er på Epla lengre. De fleste kopierer jo hverandre.
Finnes det noe sted man kan "advare" kjøpere om at den og den dato vil det bli en real oppryddning i butikken for å "gjøre plass til noe nytt" utenom sin egen butikkside?
Svar: Eneste plassen du kan advare om sånt på er på bloggen din og blogge innlegget inn på bedriftssiden din på facebook. Hvis du har det da. Men det burde du skaffe deg, med mindre du ikke har som mål å ekspandere salget og tene penger på butikken din.
Mange spørsmål, men dere har kanskje noen synspunkter på det? Setter pris på tilbakemeldinger ;o)
Svar: Dette er ingen fasit eller objektivt svar. Vil bare poengtere at det jeg har svart her er mine subjektive meninger og synsinger på bakgrunn av egne erfaringer etter å ha brukt Epla en stund.
Lykke til med butikken din.