Enig!
Enig!
Er enig i at det ikke holder å legge ut det man vet er billig kinesisk osv som noe annet. Men noe av problemet er kanskje at vintage rett og slett betyr brukt? Jeg er klar over at epla sier at tingene må være over 20 år gamle for å kalles vintage, men hele vintage-begrepet er litt rotete...Litt hypa også,kanskje...? Jeg opererer i samlerkategorien, og der mangler det et alternativ til vintage. Derfor kan jeg føle at jeg lurer noen hvis jeg legger ut et produkt for salg som jeg vet at noen vil ha, selv om det er yngre enn 20 år. Jeg har da spesifisert det i annonsen, men det ligger jo likevel i feil kategori. Kanskje epla rett og slett skulle lage en kategori som bare kalles "brukt"?
Vintage er IKKE brukt. Man kan finne plagg som er helt nye og enda her merkelappen på seg. Dette er så klart sjeldent, men kan forekomme. Da kalles det mint.
Men vintage er klær fra stilepoker 20-30 år tilbake i tid. "typiske" ting fra 80-tallet, 70-tallet, 60-tallet og 50-tallet. Det som gjorde disse tidsepokene unike både i interiør, klær og mote. 50-talls lampene er veldig inn nå, samt f.eks teak.
Ordet vintage har litt veldig hypa og mye brukt, det er et "inn"-ord. Så jeg skjønner at det er lett å missforstå og "missbruke". Anne Kari - du kan jo f.eks kalle det vintageinspirert? For det er jo det som er tingen, nye ting lages men skal se gammelt ut.
Jeg skjønner poenget, og er enig. Jeg mener bare at begrepet er uklart. :)
-...og bare så det er klart, jeg SKYR nygamle ting...Jeg forstår bruken/innholdet av ordet slik meningen er blant folk nå, og det ser man sikker om man besøker butikken min. Men folk må også få lov til å selge brukte saker fra senere enn 80-90-tallet, og det er der jeg mener at epla kunne hatt en kategori på SAMLER som bare het "brukt", når produktet ikke passer inn i Vintage/antikk-genren. Det blir nå også liggende mye på antikk som er langt yngre enn 100 år også, forresten. Vintage betyr - ifølge ordboken - årgang...
Jeg trodde det var mulig å legge ut alt jeg, bare ikke legge det inn under vintage kategorien når det ikke er det? Ser nå iallefall at folk legger ut alt mulig, hihi ;-)
Delvis rettelse,
"På EplaSamler kan du kjøpe og selge Samleobjekter: Om det er frimerker, mynter, fotballkort, bøker, DVDer, gamle kakebokser, antikke leker, sølvskjeer eller StarWars-figurer; selg det på EplaSamler. Vintage og antikk: Ting som er over 20 år gamle og i god stand kan selges på EplaSamler som Vintage. Bøker, musikk, film og spill: Du kan selge dine nye og brukte spill, bøker, tegneserier, CDer, LP-plater, DVDer og Blu-Ray på EplaSamler."
Så lenge selger syns det er verdt å samle på. Selv syns jeg ting som bare er "brukt" kanskje hører hjemme på diverse andre salgsarenaer? (gi bort til loppis! ;-))
Vennligst logg inn for å legge inn innlegg.