Jeg lurer på om noen har tips til hvor man kan kjøpe rimelige og større pakker med stifter til øredobber, gjerne nikkelfri?
Jeg lurer på om noen har tips til hvor man kan kjøpe rimelige og større pakker med stifter til øredobber, gjerne nikkelfri?
Jeg vet ikke hvor man finner billig nikkelfritt, men om noen vil ha så selger jeg øresticks i sterling sølv i pk a 5 par til kr. 100
Du kan kjøpe via etsy men MÅ sjekke selv om de er nikkelfri eller ikke. Det er mye bra og mye som ikke er bra...
ville ikke gått for de billigste uansett - og kjøp gjerne få først for å sjekke - slik at du ikke sitter med skjegget i den berømte postkassa :)
her er et søk på etsy:
http://www.etsy.com/search/supplies?search_submit=&q=earring+stud+surgical+steel+post&view_type=gallery&ship_to=NO
takk for tips ;)
Hei! Jeg selger stifter, men de er forsølvet messing og derved ikke nikkelfri:)
http://epla.no/shops/fabrikken/
Kristin/Nicolina: Selger du øreting som ikke er nikkelfri?
Dersom noen selger noe med nikkelinnhold, bør dere IKKE kjøpe det. Dette blir for dumt.
Det er nemlig SISTE ledd som er ansvarlig. En som utvikler nikkelallergi vil ha det resten av livet, og det kan umulig være noen glede å tenke på at du som smykkelager sparte 5 kroner - og samtidig gav blanke i om kunden fikk varig skade av det du solgte og tjente 50 kroner på.
Spørmål: er det ikke lov å selge noe med nikkelinnhold? Jeg mener, man kan selvsagt ikke selge nikkelholdige produkter og kalle det nikkelfritt, men...
Om man selger f.eks. øredobber og skriver i beskrivelsen at "ikke nikkelfri" så må da det være lov? eller?
Nei, det er ikke lov uansett.
Dette er utrolig skummel lesing, her er det visst fritt frem for kjøp og salg av min værste fiende... Takket være billige øredobber som var "nikkeltestet" er jeg avhengig av å kjøpe utstyr til min virksomhet som er veldig, veldig nikkelfrie. EN eneste synål koster dermed den nette sum av kr. 30,- og er ikke å oppdrive på ethvert gatehjørne. Skjerpings!
Grøss. Både epla selv og forumet har gjentatte ganger understreket viktigheten av å unngå nikkel. Fatter ikke at folk der ute fortsatt selger det?
Hva i allverden er vitsen med å balansere på kanten av lovligheten? Det burde vel være MYE enklere å være konsekvent.. og si NEI, ikke noe LITT nikkel. Og kjøpe en test.
Det har vært sagt så mye dumt om det nikkelet her inne at jeg snart ønsker noen gjør som amerikanerne og saksøker en nikkelsmykkeselger... for noen blir omtrent uføre. De kan ikke være i kontakt med penger, verktøy, maskiner... og tåler nesten ikke smykker.
DET er et liv verdt i erstatning fra en gjerrig smykkeamatør.
Ja Ingrid, jeg selger øreting som ikke er nikkelfri.
Får jeg lov?
Kristin.
LES HER! Her står all fakta om nikkelallergi! Og les nøye! Har dere fortsatt samvittighet til å selge nikkelprodukter etter å ha lest dette, så tenkt på konsekvensene det har for folk... Dere er med på å gi andre allergier og er skyldig i at de får store problemer med å bruke hverdagslige ting som mobiltelefon, drikke svart te, spise mat fra hermetikk bokser, låse opp dører (nøkler) osv.... Det kan ikke kureres....
http://www.naaf.no/no/allergi/Andre-allergier/Nyttig-a-vite-om-Nikkelallergi/
Kristin, gjelder dette utstyret i "fabrikk"-butikken din, eller alle øredobbene på Nicolina-butikken? Jeg holder meg uansett langt unna, og jeg er 99% sikker på at det du gjør er ulovlig. Så for meg får du ikke "lov", nei...
Altså, jeg skjønner at noen har nikkelallergi og at det er litt ukult, og jeg skjønner at du selv er ansvarlig for det du selger (og at det derfor er en mildt sagt idiotisk idé og merke ting som nikkelfritt om det ikke er det).
Men forstår jeg det rett når jeg skjønner det slik at det er totalforbud mot nikkel? For det vil jo i såfall si at alle øredobber som kjøpes i norge er nikkelfri?
Jeg har flere ganger vært borti at dere sier at det må utføres nikkelest, men jeg tror aldri noen har sagt hvordan man faktisk gjør det (mulig jeg bare ikke har fått det med meg)... Noen som har lyst å forklare?
Og Trollsmed: Jeg syntes fremdeles det er idiotisk å kalle andre selgere for "gjerrige smykkeamatører".
Hei, Det er forbudt mot nikkelholdig kroppspynt (piercing), smykker, briller, knapper m.m. Forbudet gjelder ikke produkter som er dekket av et belegg som reduserer avgivelsen av nikkel til en gitt grense. § 3-5 i begrensningsforskriften.
Du kan lese mer om nikkel på linken jeg har lagt ut litt lenger opp her.
Nikkeltest kan du kjøpe på alle apotek. Veldig enkelt.
Når man åpner en butikk på Epla, så åpner man en BUTIKK og bær lese lovverket om varene sine.
De som ikke skjønner det, er svært dårlige amatører, og derfor får de tåle verbal juling når de ikke skjønner lovverket. Måtte gudene beskytte oss mot nikkelallergi (.. ja... også mot arrogante selgere) Det er UTROLIG plagsomt og hemmende. det er ikke LITT ukult. Hovne røde fingre, skallende utslett og å være forsiktig med det man skal være i kontakt med er utrolig slitsomt.
Ingen grunn til å bli sur for at noen sier ifra om at man bryter lovverket. Bedre å få beskjed slik enn av onkel Politi. Ganske uansvarlig og amatørmessig vil jeg si ja. Og å sitte her og vente på å få det forklart?
Det må da være mulig å holde en diskusjon på et voksent nivå. Og det må da være lov å spørre om ting man lurer på... Jeg forstod det lengre oppe her som at det er totaltforbud mot nikkel, noe jeg syntes virket merkelig og derfor spurte. Og det er jo ikke det, da...
Jeg syntes bare det er unødvendig og kalle andre for så mye rart som det ofte blir gjort her inne på forumet, man får jo ikke akkurat en saklig diskusjon om det.
(ps. trollsmed: jeg skjønner at det er mer enn litt ukult, og at det kanskje ikke så så bra ut skrevet som det hørtes ut inni hodet mitt :)
Og dersom du som selger selger belagte ting, slik som det KarianneG skriver over her, så er det jo ikke nikkelfritt, og det må da virkelig være lov å selge andre ting enn sterling sølv...
Det er lov å selge masse metaller som ikke er sølv! Du kan selge messing, kobber, bronse, tinn, stl, jern, titan.. og en haug med LEGERINGER som ikke inneholder nikkel.
Den som har solgt deg varepartiet vil gjerne bli kvitt varene sine, og han VET utmerket godt at HAN er ikke ansvarlig. Det er den som selger til siste ledd, smykkelageren som er ansvarlig over for kunden.
Fra gammelt av inneholdt bl.a tibetansk sølv NIKKEL, fordi nikkel har masse egenskaper som å holde metall blankt, tynne tråder blir harde, og det har en grei glans. Derfor ble det mye brukt før man oppdaget hvorfor folk fikk så masse reaksjoner, og så ble det stoppet. De gamle varepartiene på tonn på tonn med slike varer ble IKKE kastet. De fikk bare en ny pose, en ny merkelapp og en ny eier, og florerer fremdeles i markedet fordi de har en verdi.
Det er ikke uten grunn at EU har laget Nikkeldirektivet, og at det i Norge kommer inn under forurensningsloven, sammen med farlige kjemikalier i leker, fargestoffer osv. Var det klart nok nå?
Lovene i Norge finner vi fra lovdata.no og det er SØKBART.
Man er forpliktet til å lese loven når man vil selge en vare. Jeg tviler på om noen ville begynt å selge rart farga drops, mat, våpen og gift og farlige kjemikalier på Epla... det er IKKE annerledes med farlige smykkemetaller.. faktisk.
Det er ikke bare å kimse og si jeg prøver.
DERFOR skal den som er i tvil kjøpe en NIKKELTEST på apoteket, den koster ca 300 kr + en flaske salmiakk.
Jeg selger da ingenting, men diskusjonen her gjorde meg litt nysgjerrig. Jeg er fullstendig klar over at lovdata eksisterer og er søkbart, men det betyr da ikke at det ikke er lov å stille spørsmål her inne, eller?
Uansett, takk for det siste, og klarerende svaret :)
Det jeg hadde problemer med var det at jeg (mis)oppfattet det lengre opp her som at det kun er sølv som er godt nok, og det gjør at jeg reagerer, for selv om sølv kanskje er det beste (ikke vet jeg) så hakke jeg råd til å kjøpe masse sølvsmykker :P
Etter å ha fulgt denne tråden blir jeg ganske oppgitt. Pringeling - først sier du at du selger nikkel og spør Ingrid om du får lov - så selger du ingenting og har dessuten ikke råd til masse sølv. Du etterlyser en seriøs debatt?? Jeg og de fleste andre vil jeg tro ønsker at Epla skal ha et godt rykte. Håper du også vil bidra til det. Og til sist - har du ikke råd til trygge og godkjente materialer - ja så bør du ikke starte burikk.
Blir helt nervøs av dette her, jeg. Jeg har blitt forsikret fra mine leverandører at metallene jeg bruker ikke inneholder nikkel, men nå stoler jeg jammen ikke på det. Nå skal alt testes! Kobber, bronse, messing .. hele pakka. Sølvet også, for det er ikke bankers det, heller.
I dag har jeg vært innom 3 forskjellige apoteker, og ingen av dem hadde slik test! Ekspeditørene så helt tomme ut i blikket, og visste ikke engang hva de skulle søke på da de sjekket i vareregisteret. Og jeg bor i en by med apotek på hvert et hjørne. Er ikke dette litt merkelig?
Kan ikke la være å "blande" meg inn i denne diskusjonen... Jeg selger en del ørepynt med nikkelfrie ørekroker/stifter. Og vil bare si ifra at jeg har selv nikkelallergi og prøver ut ørekrokene/stiftene selv før jeg selger det som nikkelfritt for å være på den sikre siden.
nikkeltest kan kjøpes hos Smykkebua Sandmark - www.smykkebua.no. Jeg betalte kr. 249 inkl. frakt.
KIm, www.smykkebua.no ... ser ut som om den legges ned...
Vel... jeg kjøpte min nikkeltest på apoteket.. og ja.. de var litt "tomme" i blikket der og ;o) .. men så kom sjefen og fant ut hvor han kunne skaffe det.. men da den ankom apoteket var flasken knust, så de måtte bestille igjen! Vel.. nå har jeg bestilt en ny for den andre forsvant under flytting...
Kim: du blander meg og noen andre lengre opp i tråden her. Husker ikke hvem, men har aldri sagt at jeg selger ting som inneholder nikkel. Smykkelaging er helt utenfor det jeg holder på med.
For å presisere (enda en gang). Jeg spurte ut av nysgjerrighet, og fordi jeg oppfattet det som at det var totaltforbud mot nikkel, hvilket jeg ikke trodde det var. (noe som viste seg og stemme, men det må være belagt opptil en viss grad av et eller annet, det ble litt for teknisk for meg :P)
Jeg reagerte også på det jeg (mis)oppfattet som et utsagn om at bare sølv er godt nok. Og det gjorde jeg fordi jeg som kunde ikke ønsker at alle skal holde seg til sølv, fordi jeg ikke har råd til det. MEN, jeg har presisert lengre opp her at jeg misforstod det utsagnet, og at det selvsagt er greit å selge andre (nikkelfrie) metaller.
Ja - jeg prøvde også apoteket først. De mente det ville ta FIRE uke å skaffe det. Så fant jeg noe som heter Google (kjekk sak) og fant frem til smykkebua. Det er sikkert andre der ute som også selger det.
Og HUSK å bruke litt smergel eller en fil til å såvidt file bort overflatebelegget, for å teste selve METALLBITEN. Det utenpå slites av uansett - det er METALLET inni som teller..
Det kan være laget av gamle mobiler, bildeler, skrapmetall fra bombebiter, gammelt verktøy, reiseradioer, nikkeholdig industribronse, tambak, sølv, gull... ALLE metaller kan bli dekket med noe som gjør at de skal holde seg blanke.. helt til belegget slites av ved bruk.
Men dette har vi diskutert til vi har vært utslitt før. Det ligger ALLTID i at folk forsøker å bevege seg på kanten og la grossisten ta ansvaret.
Unnskyld Pringeling. Jeg blandet deg og Kristin. Jeg reagerer allikevel på at du mener diskusjonen ikke er på et voksent nivå. Det er skrevet mye om nikkel her på forumet - og i aviser og andre forumer også. Dette er jo ikke noe nytt. Hva mener du forresten med at det må være belagt opp til en viss grad??
Jeg klipper og limer det KarianneG skrev lengre opp her "Forbudet gjelder ikke produkter som er dekket av et belegg som reduserer avgivelsen av nikkel til en gitt grense. § 3-5 i begrensningsforskriften."
Det jeg mener med at debatten ikke er på et voksent nivå er at jeg syntes det litt for ofte blir slengt ut med ord som "ubrukelig", "inkompetent", "gjerrige smykkeamatører", "billig krams" og "søppel" om andre selgere eller deres arbeid. Ja, jeg kan være enig i noe av det, og ja, det er mange som jeg mener selger "dritt" på epla, men å skrive det på diskusjonsforumet inviterer ikke akkurat til en saklig debatt mellom "de seriøse" og "gjerrige smykkeamatører"/"lite kreative copycater". Og det er egentlig ikke det som blir sagt jeg reagerer på, men måten man ordlegger seg på.
Pringeling, du har helt rett i at det ikke er slik at "bare sølv er bra nok" i nikkelsammenheng.
Sølv er også en legering i den formen smykkelagere får det i, og dessverre kan nikkel være en del av den legeringen - selv om det heldigvis er blitt mindre og mindre vanlig for sølv produsert for det vestlige markedet. Sterling sølv må testes som alle andre metaller, for det er bare 92.5% sølv. Selv finsølv er 99% sølv - ikke 100%.
Det finnes også metallegeringer som inneholder nikkel, men frigir veldig lite nikkel (under den godkjente grensen), for eksempel høykvalitets kirurgisk stål. De er nikkelsikre, men ikke egentlig nikkelfrie.
For å teste om det er nikkel i varer kan man bruke Dimetylglyoxim (som skal kunne kjøpes på apotek, og som finnes på naturfagssaler på skolen :P) og salmiakk.
Hvis man skal være på den helt sikre siden, så det vel titanium og niobium som gjelder. Ikke bare angående nikkel, men som 'allergen' i det hele tatt.
Det kan vel være slik at enkelte mennesker er hypersensitive, og kan få reaksjoner uten at det har noe med nikkelallergi å gjøre.
Ellers er jeg faktisk litt enig med Pringeling. Det er ikke nødvendig å tråkke på folk slik, og deretter mose de ned i møkka med hælen. Vi bør også tenke på at Eplas kunder leser disse innleggene.
Men allergier skal vi ta alvorlig, helt klart! Jeg har en alvorlig psoriasis og vet veldig mye om hudplager.
Imidlertid skjønte jeg ikke helt dette med sagingen. Hvis det er tillatt med nikkelholdige metaller så lenge de har 'coating' som hindrer direkte kontakt mellom hud og det nikkelholdige metallet, så bør det vel holde at man ikke påviser nikkel på overflaten? Eller?
Som trollsmed'en sier, så slites overflaten veldig fort bort, og nikkelet kommer da i kontakt med huden.
Flere selgere, ikke her, men andre steder, sier de selger titamium. Hvis det er mange som oppgir at varene er nikkelfrie, men ikke er det, kan man ikke risikere det samme med titanium? Kan man på noen måte sjekke, eller se om varen man har fått er titanium?
Ja, Marianne, jeg skjønner hva Trollsmeden sa. Men det står uttrykkelig at forbudet ikke gjelder metall som har 'coating'.
Jeg kverulerer ikke på Trollsmedens anbefaling - er enig i den. Jeg lurer bare på hvor strengt det egentlig er når forbudet er formulert slik det er.
Jeg vet jo ikke hvordan den testen fungerer. Angir den mengde nikkel avgitt? Og er det slik at under en viss grense, så er metallet tillatt?
Du tar noen dråper av væsken på en q-tips el.l. gnir den over metallet og får rosa farge om det er nikkel iflg. bruksanvisning på min test.
Mengden nikkel som avgis måles, ja - og noen metaller er mer stabile enn andre... dvs de "låser" på et vis allergifremkallende stoffer lengre. Dessverre kan denne målingen kun gjøres på laboratorium.
Men nikkeltestene påviser NIKKEL som flyter fritt rett ut.
Og igjen.. HVA er vitsen med å selge noe som balanserer på kanten ? Om det holder som nytt er det flott... MEN om kunden blir sjuk om et halvt år så er det lissom ikke så nøye, eller???
Jeg skjønner bare ikke argumenteringen FOR å selge noe man vet plager folk. Det finnes lass på lass av gode smykkematerialer uten nikkel.
Trollsmedens utsagn må tilvennes, det er bare slik hun skriver, hehe ;-)
Totalt off topic, men Tips til deg Lise, bruk kursiv istede for STORE BOKSTAVER, for det understreker heller enn å ROPE. Kursiv får du ved å skrive understrek _ på hvert side av ordet, og vil du skrive fet skrift bruker du 2 understreker. Du har mye kunnskap men det preller av på riktig mottaker når det blandes med stygge adjektiver ;-)
Jeg var desverre ikke klar over hvor strenge reglene var i forhold til nikkelinnhold, men har nå undersøkt mer i tillegg til denne forumposten (nytting link: http://www.regelhjelp.no/no/Etatenes-sider/Klima--og-forurensningsdirektoratet-/Emner/Nikkel-i-produkter/). Jeg har på grunn av dette fjernet de tre ørewirene jeg hadde som var i matt gullbelegging og som inneholdt nikkel på grunn av denne beleggelsesprosessen, pga 1: jeg ønsker ikke å påføre noen ubehagelige kontaktallergier dersom gullbelegget skrapes bort og 2: fordi jeg ikke har mulighet til å teste at «For produkter som er dekket med et annet belegg enn nikkel, gjelder at belegget må sikre at det i minst to år ved normal bruk ikke avgis mer nikkel enn 0,5 mg /cm2 per uke» og «Enhver som produserer, importerer, selger eller yrkesmessig bruker denne type produkter, må kunne dokumentere ved hjelp av analysebevis at produktene overholder bestemmelsene».
Jeg utfører nikkeltest på alle metaller jeg bruker (kjøpte forøvrig testen på perlehuset.no for de som lurer), og trodde (intil i dag) at jeg gjorde alt lovlig dersom jeg oppga at et produkt inneholdt nikkel. Heldigvis har jeg ikke solgt noe av disse ørewirene tidligere, det var et nytt eksperiment med matt gull som nå herved er lagt på hylla (har forresten fått oppgitt av en ikke helt sikker kilde at alt som er laget med matt gullbelegg inneholder nikkel fra beleggingsprosessen, noen som vet om dette stemmer?). Shiny all the way fra nå altså!
Forøvrig så er jeg enig med tidligere poster i denne tråden om at adjektivene til mange her inne på forumet ofte grenser til det utrivelige, noe som er veldig synd da nye (slik som meg) epla brukere blir rimelig skremt og noen ganger skuffet. Det er for all del lov å si sin mening, er jo tross alt et forum, men det må jo være lov å tenke over hvordan enkelte adjektiver kan treffe hardere eller mer aggresivt enn man kanskje mente det. I tillegg vil jeg påpeke at setninger som «det er ikke lov» i mer enn et tilfelle dukker opp på forumet uten at det finnes belegg for utsagnet, og slik som i dette tilfellet viser det seg å være feil. Er ikke det litt unødvendig å slenge ut uriktige bastante setninger uten et «jeg tror» eller «så vidt jeg vet»?
Dette ble en veldig lang post, men ble veldig engasjert da jeg leste tråden som startet med uskyldige ørewire/sticks og som endte opp med så mye aggresivitet. Nyttig var det i alle fall!
Maria, velkommen skal du være i "Eplafamilien" ;o)) Etterhvert kommer du til å se at vi har det veldig koselig her inne på forumet og alle er flinke til å hjelpe og støtte hverandre om vi skulel trenge det og jeg ønsker det lykke til med butikken din! :O))
Velkommen til Epla og til Forumet Maria. Vi blir av og til veldig engasjert her inne og det kan gå litt varmt noen ganger men du har rett. Det er ikke riktig at man skal føle seg tygd og spyttet ut. Vi bør nok lufte hodet litt før vi uttaler oss her.
Hei Maria, og velkommen til Epla! :) Her på forumet er det en "frodig" eplahage, heldigvis! En kreativ bukett med mange flotte personligheter, og sterke meninger. Her inne har jeg fått mye hjelp og råd :) Men ingen skal føle seg tråkket på.... Det er vel her som andre steder at man må bli litt kjent med hverandre... Til trådstarter, hvorfor ikke kjøpe ekte varer? Kvalitet framfor kvantitet? Som Lise skriver her, belagt metall med nikkel blir fort slitt! Man kan kjøpe sølv øredobbstikker til ca 35 kr + 10% for kjøp over 10 stk. Ørekroker til 12 kr + 10% for kjøp over 10 stk. Personlig synes jeg ikke det er så veldig dyrt.. Og du har gode trygge varer å selge kunden :)
Ønsker alle en riktig god helg! Klem fra meg
Det er ekte varer jeg vil ha=) ser at i stede for "gjerne nikkelfri", burdet det stått nikkelfri! Spørsmålet er hvor man får kjøpt større pakker?
Tror jeg fåt prøve gullsmed, så vet jeg at produktene er ekte. På ulike nettsider er det jo så mye å velge mellom at man blir helt tullete, og ikke vet man hva som egentlig er ekte :)
Solveig... jeg handler alt sølv hos Edeltek.. jeg lager ørestikkene selv, men jeg ser at de har slike i sortementet sitt. Edeltek er en seriøs forhandler. :O) Link til Edeltek
Typisk! prøv denne da... Edeltek --> halvfabrikata --> Øremekanikk :o)
Eller Grenland stein og sølv :)
Sølvstikkere er ikke dyre. Hvor stor fortjeneste ønsker og forventer man egentlig på smykker av uekte metaller av ferdig kjøpte biter ?
Er det bare ørekroker som er forbudt med nikkel? eller må jeg teste låser til armbånd og wire , charms osv også? Jeg visste ikke dette , er helt fersk i gamet så prøver å komme litt inn i dette :)
Og når det står sterling silver 925 på ebay.. da er det trygt?
Det gjelder nok alle smykkedeler. Teste og/eller kjøpe inn hos en seriøs forhandler.
Linn Katrine, jeg har nikkelallergi, og det gjør at jeg får kløe og utslett av både armbånd, øredobber, beltespenner smykker, bukseknapper... you name it... så alt må derfor testes for å være på den sikre siden... og husk å skrape i det før dutester, for det kan være belagt med et eller annet og vil med tiden slites bort og dermed gi problemer. Lykke til :o)
... sterling silver 925 på ebay ville jeg og testet... stoler ikke på noen lenger.. ;o)
Har nikkelallergi selv, og har frem til nå testet nesten alt på meg selv. Noen varer har jeg måtte kaste :(
Men kjøpte en nikkeltest her: http://www.perlehusetpaanett.no/produkt/utstyr-verktoy/lim-rens-m.m/nikkeltest
For å være på den sikre siden. :)
Apotekene er jo helt fjerne, til og med her i Oslo sentrum med så mange apotek var det ingen som skjønte hva jeg mente. :P
Har forresten reagert kraftig på smykkedelene som PANDURO selger, de får lov til å selge nikkel eller? o_O
Jeg spurte for en stund siden hva slags metaller de bruker i delene sine. Det viste de ansatte tydeligvis ikke men de forsikret om at det ikke var nikkel i det. Jeg avstod fra å kjøpe - det kan jo være hva som helst. De har forøvrig heller ikke lov å selge nikkel.
Jeg bestilte nikkeltest fra apoteket, men måtte innom 3 steder før noen skjønte at det måtte bestilles. Tok 2 uker, 250 kr + en flaske salmiakk :o)
Hi hi, egentlig merkelig at så mange apotek ikke har fått med seg at det er de som selger nikkeltester... Men nå vet de det vel etter denne uka :)
Vennligst logg inn for å legge inn innlegg.