Du har nok helt rett angående målgruppen cirkeline! førr å ta det siste først så er det helt klart en balansegang!
Når det gjelder målgruppe så er det én eneste grunn til å finne en spesifikk målgruppe, nemlig og posisjonere seg riktig i forhold til dem. Altså hvordan skal du nå din målgruppe? Det som er viktigst når man segmenterer seg frem til en målgruppe er å finne en målgruppe som er liten nok. Ingen av oss kan nå ALLE kvinner på 20+. Dessuten er alder et veldig "begrenset" segment å gå etter. Det er stor forskjell på kvinner i alderen 20+.
Hvis vi snakker ut fra et forsøk på og markedsføre seg, så handler det litt om hvilke kanaler man bruker. Nå driver vi med nettsalg, så da vil det være naturlig at et av kriteriene (segmentene) til vår målgruppe vil være en viss forståelse for data. Også er det stor forskjell på inntektsnivået, som jeg tror det kan være lurt å ha med som et segment. Det finnes butikker på epla som legger seg mot en målgruppe med et litt lavere inntektsnivå, mens det er de som er mer eksklusive. Når det gjelder f.eks. utforming av blogg så stilles det nok høyere krav til den som har en eksklusiv butikk om bilder, og også om god tekst og rett og slett en eksklusiv feeling.
Mange her driver med gjenbruk, og da vil det være et naturlig segment med miljøbeviste. Mange lager enkle smykker som også er billige, da vil kanskje studenter være et segment. Selger du klær så kan segmentet være enten motebevisst eller damer som liker å skille seg ut.
Poenget er at man bør bruke forskjellige tilnærminger til de forksjellige gruppen - selv om man selvsagt kan kombinere flere grupper. Likevel er det vanskelig og nå alle. Man skal være veldig dyktig for å klare å være både eksklusiv og billig på samme tid. Og i markedsføring ligger ikke bare reklame og å dra kunden inn i din butikk, men også å få kunder til å handle flere ganger. For hvor miljøvennlig er egentlig butikken om den pakker gaven inn i flere lag med silkepapir?
Jeg merker jeg sliter litt med å formulere meg her nå, og vil derfor presisere at jeg ikke sikter til noen spesielle her. Det jeg prøver å få frem er at dersom man velger å snevre inn sin målgruppe så kan man faktisk (og vil som regel) ende opp med å få et større antall kunder :)
Også er jeg som sagt tidligere veldig nysgjerrig - både på den beviste bevistheten rundt dette og også den ubeviste bevisten rundt dette - som jeg tror veldig mange har :)