Jeg syns det er kjempeartig å få pakker i posten, og spesielt artig når det er pent pakket inn. Selv om jeg vet hva som er inni :)
Men jeg syns det er veldig synd når jeg får pent innpakkede bestillinger der jeg ikke har muligheten til å bruke innpakningen på nytt. Da syns jeg at man heller kunne ha droppet det, i stedet for å fylle opp søppelkassa til mottaker.
Så siden jeg har sett på andre tråder at Epla-selgere både liker å sende og motta pene pakker tenkte jeg å starte en tråd hvor vi kan dele miljøvennlige pakketips :)
- Tips venner og bekjente om at du gjerne vil ha brukte boblekonvolutter, silkepapir, hyssing, restegarn o.l. Både boblekonvolutter og silkepapir kan brukes mange ganger. Hvis det er profilendring på arbeidsplassen er det helt utrolige mengder med konvolutter og brevark som bare kastes. Jeg hadde gratis konvolutter i ni måneder siden jeg tok med meg en solid bunke når Vesta ble TrygVesta.
Jeg brukte tidligere å sy reklamepapir over konvoluttene for å gjøre de penere: http://maganda-blog.blogspot.com/2009/11/frste-pakken-pa-vei.html
Nå teiper jeg bare et ark (gjenbrukt selvfølgelig)over den tidligere adressen. Ikke like pent, men arbeidsbesparende. Og stifter igjen konvolutten for at den lettere kan brukes om igjen.
-
Ikke bruk vanlig gavebånd, men heller hyssing, hamptråd, garnrester o.l. som kan brukes om igjen. Jeg bruker Bakers Twine eller hamptråd som jeg surrer et par ganger rundt pakken (så kunden får en litt lengre bit og det er større sannsynlighet at hun kan bruke det om igjen). http://maganda-blog.blogspot.com/2010/07/fin-pakke-i-posten-til-meg.html
-
SmartPost konvolutter fra Posten i 10-pack. Du sparer noen kroner da det er rimeligere enn å kjøpe en og en, samtidig som du får porto og emballasje i ett. Det frontside-arket som følger med kan du snu og teipe på de brukte boblekonvoluttene :)
-
Bama-avisen som ligger i frukt og grønt avdelingen på dagligvarebutikkene er ypperlig kvalitet til å lage egne konvolutter av. Hør med ansvarlig for avdelingen om du kan få de avisene de har igjen når nytt nummer kommer. Søk etter "free envelope template" på Google etter mal.
-
Selger du mindre ting som smykker kan du enten bruke organzaposer som kunden kan bruke om igjen eller lage gaveposer av magasiner og reklame (bruk en forminsket versjon av konvoluttmalen).
-
Syr du kan du lage egne sløyfer av små rester av bånd eller stoffrester. Det kan også være kult med å bruke opprevne stoffstrimler som bånd.
-
Du kan nå kjøpe visittkort av resirkulert papir hos vistaprint.no
-
Har du gamle tapeter til overs gjør det seg veldig som innpakningspapir. Og siden det er så tykt kan ofte kunden bruke det om igjen.
-
Skal du pakke inn bestillingen i papir, tapet, silkepapir o.l. før du legger den i ytteremballasjen -ikke bruk teip! Surr heller et bånd rundt så høyner du sjangsen for at kunden kan bruke innpakningen om igjen.
-
Jeg har brukt klistremerker med avsenderadresse, men har nå bestilt meg håndlaget stempel med mitt navn og adresse.
Uansett hvordan du velger å pakke inn ordrer så syns jeg at en håndskrevet takkelapp er et "must". Jeg klipper mine fra gamle gavkort (en feillevering fra Vistaprint) så det behøves ikke å gjøre noe stort ut av det.
Håper dette var til inspirasjon og gleder meg til å lese flere tips!