Hei! Har nettopp gjort mitt første salg -med faktura som valgte betalingsmetode. Er ganske surrete i hodet for tida og lurer nå på om det er jeg som skal sende faktura med til kjøper eller om hun vil få faktura fra epla?
mvh en forvirret newbee
Hei! Har nettopp gjort mitt første salg -med faktura som valgte betalingsmetode. Er ganske surrete i hodet for tida og lurer nå på om det er jeg som skal sende faktura med til kjøper eller om hun vil få faktura fra epla?
mvh en forvirret newbee
Hei, Jeanette!
Jeg har ikke faktura som betalingsalternativ selv, men vil gå ut ifra at det er du som er ansvarlig for å sende den ut. Det kommer sikkert noen med et mer definitivt svar straks! :)
Hei,og velkommen til Epla :) Det er nok du som skal sende faktura til kjøper. Du burde ordne deg paypal, det er en sikrere måte å få betaling for varen du selger. Lykke til :)
Takk skal dere ha:) Jeg har PayPal som betalingsalternativ også, men kjøper har valgt faktura, så da får hun faktura. Er bare så redd for å sende henne en -i tilfelle det er sånn at hun får fra epla i tillegg... Får ta sjansen på å sende, så sier hun vel bare ifra om hun får to:)
Epla sender ikke faktura annet enn til selgere (gebyr og provisjon). Oppgjør mellom selger og kjøper er selgers ansvar. :)
Takk for hjelpen, folkens! Og god helg på dere! :)
Velger du alternativet faktura betyr det at kunden gjør en bestilling hos deg, du pakker varene med faktura i pakken, og når kunden har fått varen betaler kunden. Dette er et alternativ jeg hadde fjernet hadde jeg vært deg, for du kan være så uheldig at kunden er useriøs og ikke betaler. Inne på innstillingene er det du som velger hvilken betalingsmåte din butikk skal ha. Jeg råder deg til å fjerne faktura fra alternativene.
Jeg har paypal som fast alternativ men holder åpen døren for de som ikke tør (tror de ikke klarer) å bruke det med tilbud om direkte betaling. Det må da avtales spesielt. Jeg sender da ikke faktura ut men avtaler å sende varen når pengene er på min konto og opplyser om at det normalt tar et par dager og jeg holder ikke varen over lengre tid.
Gratulerer med salg! Det er veldig lurt å sette seg ned og lese epla-reglene nøye når du starter butikk :-) Som noen så fint sa her, så er epla på en måte et kjøpesenter, og du har en av mange butikker. Kjøp & salg er butikkeiers fulle ansvar, epla blander seg ikke inn. Jeg vil anbefale deg å sette opp en PayPal-konto, for da har kundene allerede betalt når du får beskjed om salget, og kan sende pakken med en gang. Hvis du tilbyr privat oppgjør så send aldri ut noe før kunden har overført penger på nettbanken din.
For å lage faktura må du nten ha et fakturaprogram eller kjøpe forhåndsnummererte blokker hvor du kan fylle inn for hånd. Om du skriver feil på en faktura så aldri kast den, du må ha alle i rekken til regnskapet ditt (om du kommer så langt at det begynner å bli inntekt av det).
Print også ut angrerettskjema (eller send det på mail til kunden) og legg ved en liten hilsen i pakken.
Lykke til med butikk :o)
Takk for gode råd. Jeg har PayPal-konto og jeg har faktisk satt meg inn i reglene, men det var fem mnd siden og pga en depresjon klarer ikke hodet lenger å huske ting særlig godt -og da jeg prøvde å lese meg opp på nytt da jeg endelig fikk et salg nå, stoppa det helt opp her, så derfor spurte jeg. Og fikk svar:) Tusen takk. Har sendt pakka i dag, og jeg hadde faktisk med både angrerett-skjema, ordreutskrift og faktura -og egendesignet kort med personlig hilsen. Håper hun betaler og alt går bra:) Godt å ha masse proffs man kan spøre om ting, hehe. Mulig jeg også går over til bare PayPal-betaling...
Vennligst logg inn for å legge inn innlegg.