Logo

Markedsfør din Eplabutikk!

Skrevet av Ida Victoria Grønbekk, 6. august 2014


Illustrasjon

Hvordan kan du markedsføre butikken din? Tips og råd fra Epla!

Vi får mange spørsmål om hvordan Eplaselgere kan markedsføre sin butikk, og prøver å svare på dette så godt vi kan gjennom å fortelle om de ulike mulighetene vi kan tilby, hva man kan gjøre på egenhånd for å vise frem sine produkter og dele ordet om sin butikk. All markedsføring av butikken krever egeninnsats, og ingenting kommer helt av seg selv.


Presentasjon

Det første du må passe på, er hvordan du presenterer butikken din og dine produkter. Ved netthandel er gode produktbilder kjempeviktig. Sørg for å ha så godt lys som mulig når du fotograferer produktene, rydd vekk forstyrrende elementer i bakgrunnen, og ha helst en lys og rolig bakgrunn. Lag eventuelt et fint oppsett rundt produktet ditt, så lenge rekvisittene ikke "slår ihjel" selve produktet.


En annen viktig ting når du skal presentere produktene dine, er at du har riktig og utfyllende informasjon i produktbeskrivelsen. Kunden har ikke annet å forholde seg til enn dine bilder og teksten du skriver, så gjør beskrivelsen så god som mulig.


Facebook

Facebook er et godt medium å markedsføre seg gjennom -og ikke minst er det gratis! Du kan opprette en egen Facebookside for din butikk, og legge ut smakebiter og fortelle om giveaways, konkurranser, tilbud og nye produkter. Knytt Facebooksiden din direkte opp mot Eplabutikken din, så får du en direktelink mellom likes på Epla og Facebook.


Epla har også en egen Facebookside, som nå har nådd over 28000 likes(!). Der legger vi ut smakebiter fra Epla hver dag, og om du sender oss en hyggelig e-post kan det være at vi velger ut noe fra din butikk neste gang.


Del lister og produkter på Facebook, og du kan nå ut til mange potensielle kunder!


Andre sosiale medier

Om du blogger, er det en kjempegod mulighet til å vise frem din butikk. I tillegg til å dele nyheter som blogginnlegg, kan du også legge til en såkalt "widget" i sidelinjen på bloggen din. Les mer om widgets her: https://epla.no/widgets/


Om du også bruker tjenester som Twitter, Instagram og Pinterest, er det super markedsføring av din butikk. Del nyheter om butikken, ting du lager, prosjekter underveis, glimt fra loppemarkedturer o.l. slik at det blir interessant å følge deg.


Forsider og lister

Ett av mange grep du kan ta for å bli mer synlig på Epla, er å lage fine forsideforslag og sende inn til oss - da får du link til butikken din fra forsiden, og du kan ha med ett av produktene dine på forsidelisten. Les mer om det her: http://epla.no/forsideforslag/


I tillegg ønsker vi oss stadig lange lister, som blir valgt ut til nyhetsbrev og til forsidebanner på Epla. Disse ligger minst en uke om gangen, og også her får du direktelink til din butikk, samt at du kan ta med et eget produkt på listen. Lange lister kan du lese mer om her: http://epla.no/blogg/2014/lange-lister/


Søkefeltet på Epla

Kunder på Epla bruker søkefeltet aktivt for å finne produkter, så pass på å ha med gode og relevante søkeord i produktbeskrivelsen. (Søkemotoren finner ord fra produktteksten din, så dersom du selger en pute, men ikke har skrevet dette i teksten, vil ikke produktet dukke opp i søk på "pute".)


Relansering

Dersom du har produkter du vil "booste" litt ekstra, kan du relansere dem når de har ligget ute på Epla en stund. Dette koster fra 1,50-2,50 kr per produkt, avhengig av prisplan. Når du relanserer dukker produktet opp igjen under "siste innlagte", og havner øverst igjen under kategorien(e) det ligger i.


Profilert butikk på Epla

Det er mulig å kjøpe seg plass som profilert butikk på Epla. Du kjøper da en plass på forsiden for et gitt tidsrom. Det er også nylig igangsatt en ekstra markedsføring av Epla, der butikker som er profilert på håndlaget-forsiden også blir med på annonser på større nettsteder drevet av Aller og Dagbladet. Om du ønsker økt sjanse for mer trafikk og omsetning kan det derfor lønne seg å kjøpe profilering på Epla nå. Dette gjør du her: http://epla.no/shops/profilering/


Nyhetsbrev for din butikk

Mailchimp er en gratis tjeneste som blant annet Epla benytter for å sende nyhetsbrev. Dersom du ønsker å lage ditt eget nyhetsbrev, er dette en god tjeneste. Vi har lagt inn mulighet for påmeldingsfelt til Mailchimp-nyhetsbrev direkte i Eplabutikker som har prisplanene EplaPluss eller EplaSuper. Dette kan du lese mer om her: http://epla.no/blogg/2014/nye-funksjoner-pa-epla/


Fornøyde kunder

Sist, men ikke minst, er selvfølgelig fornøyde kunder det viktigste for å lykkes med din butikk. Utøv god kundeservice, svar kjapt på mailer, vær hyggelig og imøtekommende mot dine kunder, og sørg for at produktbildet og produktteksten samsvarer med produktet. Be gjerne kundene dine skrive en tilbakemelding til deg ved å klikke "Anbefal" under "Dine kjøp". Disse anbefalingene blir liggende synlig i din butikk, og kan sees av alle som er innom.


Ellers gjør vi i Epla også så godt vi kan for å markedsføre alle butikkene - ved hyppig bruk av Facebook, nyhetsbrev en gang i uken, bannere på forsiden, en side i Allers hver uke, og annen egenannonsering, i tillegg til andre sesongbaserte aktiviteter.


Lykke til med Eplabutikkene deres, alle sammen!

Kommentarer (7)

Profilbilde

så bra skrevet, håper dette er til stor hjelp for nye Epla butikker! :-)


Av Nina Laurentze Nilsen, den 7. august 2014 12:20.

Profilbilde

Bra! Ryddig og velskrevet og ser ut til å få med de viktige tingene :-)


Av Helen Karin Furu, den 7. august 2014 16:44.

Profilbilde

Supert! Som fersk "butikkeier" på Epla er dette tips som tas imot med glede, og her var det mange av dem :)


Av Aud Berit Melgård, den 8. august 2014 11:23.

Profilbilde

... og husk å DELE listene vi lager... melde fra til dem som er med og be dem dele og fortelle at de er med.
Det gir masse visninger i forhold til å bare gjøre ferdig lista. Det funker på Etsy - og det gir gode tall her..


Av Lise Nilsen, den 9. august 2014 01:44.

Profilbilde

Her er jo flere muligheter for hva butikkinnehaverne kan gjøre, men det blir lite interessant å jobbe mye med markedsføring av en butikk når det viser seg at det her er mulig fritt frem for at flere butikker kan ha samme navn. Da er det bare for enkelt å surfe på andres arbeid/reklame.


Av Kirsten Normann Hoff, den 14. august 2014 16:37.

Profilbilde

Heisann Det står i teksten: "Knytt Facebooksiden din direkte opp mot Eplabutikken din, så får du en direktelink mellom likes på Epla og Facebook."
Etter litt om og men klarte jeg da å finne fram slik at dette er gjort, men hvor ser jeg hvem som liker epla butikken via Facebook?

- en ganske fersk Fb bruker.


Av Marianne Hidoussi, den 30. oktober 2014 21:30.

Profilbilde

Hvordan knytter jeg en link mellom eplasiden og Facebook-siden? Og hvordan kan kundene komme direkte til eplasiden min når de trykker på adressen min på Instagram? Lage en link?


Av Åse Westlye, den 22. september 2020 17:59.

Du må være logget inn for å kommentere. Logg inn.

  • Skrevet av Ida Victoria Grønbekk
  • Profilbilde
  • Bio
    Ida Victoria Grønbekk elsker søm og annet håndarbeid, og bruker litt i overkant mye tid bak symaskinene.
  • Webside: http://www.idavictoria.no/
  • Kategorier